لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: تبادلهٔ زندانیان امریکایی ممکن است دو ماه طول بکشد


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران

حکومت ایران روز دوشنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) گفت که تبادلهٔ زندانیان که با ایالات متحده توافق شده است، ممکن دو ماه طول بکشد؛ اما نحوهٔ این توافق با مخالفت شماری از سناتوران امریکایی مواجه شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "یک چارچوب زمانی خاص توسط مقامات ذیربط اعلام شده است و حداکثر دو ماه را در بر خواهد گرفت تا این روند تکمیل شود."

تهران و واشنگتن در اوایل ماه اگست به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، دو کشور متعهد به رهایی پنج شهروند شدند. علاوه بر این، ایالات متحده توافق کرد تا شش میلیارد دالر از دارایی‌های ایران را که در کوریای جنوبی نگهداری می شود، آزاد کند.

کنعانی در مورد آزاد سازی دارایی‌های ایران در کوریای جنوبی گفت:‌ "این آزاد سازی اموال و دارایی‌های ایران در حالی است که امریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه تلاش بر مسدود سازی اموال ودارایی‌های ایران داشته، اما با تلاش دپلوماتیک و حقوقی خوبی که انجام دادیم،‌ امریکا را مجبور به تمکین از توجه به حقوق ایران کردیم."

رسانه‌های کوریای جنوبی روز دوشنبه گزارش دادند که دارایی‌های ایران هفتهٔ گذشته برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سویس انتقال داده شد.

یکی از وکلای مدافع گفته است که چهار زندانی امریکایی که در محبس اوین نگهداری می‌شدند، حالا به حبس خانگی منتقل شده اند. زندانی پنجمی از قبل در حبس خانگی به سر می‌برد.

واکنش‌ سناتور‌‌های ایالات متحده

در واکنش به این توافق میان ایران و ایالات متحده،‌‌ کوین کریمر،‌ سناتور حزب جمهوری‌خواه، روز دوشنبه ۲۱ اگست با نشر اعلامیه‌ای با همکاران خود در سنا پیوست که طی‌ نامه‌ای خواستار پاسخگویی حکومت بایدن درباره آزادسازی شش میلیارد دالر از دارایی‌های نفتی ایران در ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی امریکایی شده‌ اند.

قبل از این، ۲۶ سناتور از حزب جمهوری‌خواه، به تاریخ ۱۸ اگست طی نامه‌ای از تصمیم حکومت جو بایدن برای آزاد کردن حدود شش میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده به ایران در ازای پنج زندانی امریکایی، انتقاد کرده بودند.

جمهوری‌خواهان در سنا از آزادی شهروندان امریکا که به‌ طور غیرقانونی در زندان‌های ایران به سر می‌برند، استقبال کرده اند، از نحوهٔ آزادی آنان انتقاد کرده و گفته اند این گونه عملکرد ایالات متحده خطرناک است و ممکن سبب شود تا تهران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را در شرق میانه تقویت کند.

در نامه‌ سرگشاده ۲۶ سناتور، حکومت بایدن را به نقض سیاست ''عدم امتیازدهی'' و پرداخت باج شش میلیارد دالری به یک حکومت که حامی اصلی تروریزم است و همچنین ''دور زدن کنگره آمریکا'' متهم کرده اند.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ گفته است که ایران تنها قادر است پول‌های آزاد شده را برای اهداف ''بشردوستانه'' به مصرف برساند.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.

گروه

XS
SM
MD
LG