لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از تصمیم عراق برای پایان دادن به حضور نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا حمایت کرد


نیروهای اردوی عراق در مراسم رسم گذشت روز اردو در بغداد، پایتخت عراق، موتر‌های زرهی خود را زیر طاق ظفر می‌رانن.
نیروهای اردوی عراق در مراسم رسم گذشت روز اردو در بغداد، پایتخت عراق، موتر‌های زرهی خود را زیر طاق ظفر می‌رانن.

وزارت خارجهٔ ایران روز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) از درخواست عراق مبنی بر خروج نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده از قلمرو آن کشور حمایت کرد.

محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق، به تاریخ پنجم جنوری ۲۰۲۴ گفت که مصمم است تا حضور نیروهای ایتلاف بین المللی را در کشورش پایان دهد.

اظهارات السودانی مبنی بر خروج نیروهای بین المللی به رهبری امریکا پس از آن بیان شد که هفتۀ گذشته در حمله طیاره بی سرنشین ایالات متحده یک فرمانده نظامی و یکی دیگر از اعضای جنبش النجبه، یکی از جناح‌های حشدالشعبی - مجموعه‌ای از واحدهای شبه‌نظامی پیشین که حالا با نیروهای مسلح عراق ادغام شده‌اند- کشته شدند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، روز دوشبنه به خبرنگاران گفت که پس از اقدامات حکومت ایالات متحده در عراق، موقفی را که بغداد اعلام کرد، بسیار واضح بود.

کنعانی گفت:‌ ''اطمینان داریم که نیروهای نظامی و امنیتی عراقی از توانایی و قدرت لازم برای تامین امنیت و ثبات کشور خود بدون نیاز به نیروهای فرامنطقه‌ای برخوردار استند.''

او افزود:‌ ''ما بارها نظریات خود را به مقامات کشورهای منطقه از جمله عراق ابراز کرده ایم و اعلام کرده ایم که حضور نیروهای امریکایی به هر شکلی که باشد... کمکی به حفظ ثبات و صلح نخواهد کرد.''

با وجودیکه بغداد هفتهٔ گذشته خواهان خروج نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از عراق شد،‌ پنتاگون روز دوشنبه گفت که در حال حاضر پلان خروج ۲۵۰۰ نیروی خود از عراق را ندارد.

جنرال پتریک راید از قوای هوایی ایالات متحده،‌ در یک کنفرانس خبری گفت: ''در حالی حاضر در مورد کدام پلانی [پلان خروج نیروهای امریکایی از عراق] آگاهی ندارم. ما به تمرکز ماموریت خود برای شکست داعش ادامه می‌دهیم.'' او همچنین گفت که نیروهای ایالات متحده به دعوت حکومت عراق در آن کشور مستقر شده اند.

رایدر همچنین افزود که از اطلاعیه بغداد به وزارت دفاع ایالات متحده در مورد تصمیم برای خروج نیروهای امریکایی معلومات ندارد.

واشنگتن حمله بر پایتخت عراق را یک اقدام دفاع خودی عنوان کرده، در حالیکه حکومت السودانی آنرا "تهاجم آشکار" خوانده و ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده را به انجام آن متهم می‌کند.

حکومت السودانی که متکی به احزاب متحد ایران است، در هفته‌های اخیر بار‌ها خواستار خروج نیروهای بین‌المللی از عراق شده است.

پیامدهای جنگ اسراییل و حماس در نوار غزه موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده که اثرات آن در عراق و در سراسر شرق میانه احساس می‌شود.

واشنگتن گفته است که از اوسط ماه اکتوبر تا حالا، نیروهای امریکایی بیش از ۱۰۰ بار در عراق و سوریه آماج حملات قرار گرفته اند.

ایالات متحده و سایر متحدین آن در سال ۲۰۱۴ نیروهای شان را در عراق مستقر کردند تا بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش مبارزه کنند. این نیروها پس از آغاز جنگ اسراییل و حماس، به طور معمول آماج حملات قرار گرفته اند.

مقاومت اسلامی عراق، یک گروه مسلح که با ایران روابط دارد،‌ مسوولیت اکثر این حملات را بر عهده گرفته است، گروهی که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

در حال حاضر ۲۵۰۰ نظامی امریکایی به عنوان بخشی از ایتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش، در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند. سایر نیروهای ایتلاف از کشور‌های فرانسه، اسپانیا و بریتانیا استند.

بغداد در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقابل داعش اعلام پیروزی کرد، اما تندروان این گروه هنوز هم در ساحات دور افتاده شمال عراق حضور دارند و هرازگاهی حملات پراکنده را انجام می‌دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG