لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان همکاری اسلامی: باید جلو سوختاندن نسخه‌های قرآن گرفته شود 


سازمان‌ همکاری اسلامی امروز دوم جولای (۱۱ سرطان) خواستار اقدامات جمعی برای جلوگیری از سوختاندن نسخه‌های قرآن در آینده شد.

پس از آن که سلوان مومیکا، ۳۷ ساله که چند سال پیش از عراق به سویدن مهاجرت کرده بود، روز چهارشنبه در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید،‌ سازمان‌ همکاری اسلامی در جده نشست فوری را برگزار کرد.

این سازمان مستقر در عربستان سعودی با نشر اعلامیه‌ای از ۵۷ عضو خویش خواست تا برای جلوگیری از تکرار چنین واقعه اقدامات "متحدانه و جمعی" را روی دست گیرند.

این در حالی است که مومیکا شام جمعه به یک رونامهٔ سویدنی گفت: "در ۱۰ روز دیگر، پرچم عراق و نسخهٔ دیگری از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم به آتش‌خواهم کشید."

حسین ابراهیم طه،‌ منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی، گفت که به این "اعمال هتک حرمت" به قرآن باید پیام واضحی فرستاده شود. او گفت که این اقدام، رویداد‌های معمولی اسلام هراسی نیست.

او گفت: "ما باید به جامعهٔ‌ بین المللی در مورد تنفیذ فوری قوانین بین المللی که آشکارا حمایت از نفرت علیه ادیان را منع می‌کند، به گونهٔ متداوم یاددهانی کنیم."

طه عمل سوختاندن قرآن در سویدن را تقبیح کرد.

واکنش حکومت سویدن

حکومت سویدن امروز سوختاندن نسخهٔ از قرآن را تقبیح کرده و آنرا عمل "اسلام هراسی" خواند.

وزارت خارجهٔ سویدن با نشر اعلامیه‌ای گفت: "حکومت سویدن کاملاً درک می‌کند که اعمال ارتکاب شده توسط افراد در جریان تظاهرات در سویدن، می‌تواند به مسلمانان توهین آمیز باشد. ما این اعمال را شدیداً تقبیح می‌کنیم."

این وزارت گفت که این گونه اقدامات دیدگاه‌ حکومت سویدن را بازتاب نمی‌دهد.

پیش از این، کشورهای اسلامی در سراسر جهان سوختاندن نسخهٔ قرآن را تقبیح کرده و بر حکومت سویدن برای اجازه دادن به این عمل زیر نام آزادی بیان انتقاد کردند.

پس از آن رویداد، عراق، کویت، امارات متحدهٔ عرب و مراکش سفرای سویدن در این کشور ها را احضار کردند، زیرا حکومت سویدن اجازه داده بود تا نسخهٔ قرآن به آتش کشیده شود.

XS
SM
MD
LG