لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: اسراییل از افزایش تنش با ایران نگران است


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

اسراییل اخیراً ۷۵مین سالگرد تشکیل دولت خود را در حالی تجلیل کرد که اختلافات سیاسی در آن کشور افزایش یافته و به گفتهٔ کارشناسان، ایران در حال نیرومند شدن است و ممکن اسراییل را در چندین جبهه با تهدید مواجه کند.

اسراییل با اختلافات داخلی و اعتراضات گسترده در تطبیق اصلاحات قضایی مورد نظر حکومت بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، دسته و پنجه نرم می‌کند.

شماری از تحلیلگران می‌گویند که ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن، از اختلافات و آشفتگی داخلی اسراییل به نفع خود استفاده می‌کنند.

اوی میلمد، کارشناس مسایل استخباراتی، می‌گوید رژیم ایران برای راه اندازی جنگ علیه اسراییل از چندین جبهه در وقت و شرایط مناسب قرار دارد. براساس نظریهٔ موسوم به "حلقه آتش" در دیدگاه استراتژیک امنیتی اسراییل، این کشور با حملات منظم و هماهنگ نیروهای نیابتی ایران از استقامت‌های لبنان، سوریه و باریکهٔ غزه قرار گرفته می‌تواند.

پس از درگیری بین سربازان اسراییل و نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در ماه رمضان، ده‌ها راکت به سمت اسراییل شلیک شد. مقامات اسراییلی می‌گویند که فیر راکت‌ها در شمال از لبنان و در جنوب از غزه توسط ایران سازماندهی شده بود.

این مقامات می افزایند که ایران روابط‌اش را با دشمنان دیرینه‌اش چون عربستان سعودی و جنبش حماس بهبود بخشیده تا اتحاد منطقه‌ای را برضد اسراییل تقویت بخشد.

در حالی که ایران توانایی‌های نظامی خود را تقویت می کند و به نیروهای نیابتی منطقوی خود تسلیحات می‌فرستد، در عین حال گفته می شود که گزینه‌های هسته‌ای خود را نیز توسعه می‌دهد. مقامات اسراییلی باور دارند که ایران فقط چند هفته از داشتن مواد کافی برای ساختن یک بم هسته‌ای فاصله دارد.

الشیوا مچلیس، کارشناس ایران در دانشگاه بارایلان اسراییل، در مورد به صدای امریکا گفت: "ایران به داشتن بم [هسته‌ای] و داشتن توانایی تولید بم بسیار نزدیک است و فکر می‌کنم این می تواند یک تهدید بزرگ برای اسراییل باشد. با این حال، من فکر نمی‌کنم که ایران از بم اتم استفاده کند. به نظر من ایران یک بازیگر منطقوی است."

مقامات اسراییلی هنوز روی این موضوع بحث می کنند که آیا ایران مجهز با سلاح هسته‌ای، یک تهدید حیاتی برای آنها است یا خیر. اما آنها می‌گویند که اسراییل آمادهٔ دفاع از خود در برابر هرگونه حمله هسته‌ای و غیر هسته‌ای ایران و نیروهای نیابتی منطقوی آن می‌باشد.

XS
SM
MD
LG