لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل یک مقام ارشد ملل متحد را از مناطق فلسطینی اخراج می‌کند


لین هیستنگز، هماهنگ‌کنندۀ ملل متحد در سرزمین‌های فلسطینی است
لین هیستنگز، هماهنگ‌کنندۀ ملل متحد در سرزمین‌های فلسطینی است

مقامات اسراییلی روز جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس ) به ملل متحد اطلاع داده اند که ویزۀ هماهنگ‌کننده امور بشری این سازمان را برای سرزمین‌های فلسطینی تمدید نمی‌کنند که به معنای اخراج وی از منطقه است.

اسراییل در شرایطی این تصمیم را می‌گیرد که روابطش با سازمان ملل متحد به دلیل جنگ علیه حماس در غزه تیره شده است.

بخشی از وزارت امور خارجه اسراییل که با سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کند، در نامه‌ای در دوازدهم نوامبر نوشته که حکومت اسراییل از اقدامات لین هیستنگز، یک مقام سازمان ملل متحد رضایت ندارد.

در این نامه آمده است: "با تاسف به اطلاع شما می‌رسانیم که خانم هیستنگز اعتماد و اطمینان مقامات اسراییلی را از دست داده است و دیگر در موقعیتی نیست که بتواند به طور موثر امور خود را با مقامات اسراییلی انجام دهد".

ویزای این مقام ارشد ملل متحد قرار است در ۲۰ دسمبر به پایان برسد و وزارت امور خارجه اسراییل گفته است که ویزۀ وی را تمدید نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه اسراییل گفته است که این تصمیم را به این دلیل گرفته است که این مقام سازمان ملل در مورد حملات هفتم اکتوبر حماس به اسراییل صدای خود را بلند نکرده است.

این وزارت گفته است: "با توجه به اینکه خانم هیستنگز به طور منظم و غیرمسوولانه مستقیماً از اسراییل انتقاد کرده است، سکوت او تکان‌دهنده و عمیقاً توهین‌آمیز است".

سه روز پس از حمله حماس به اسراییل، هیستنگز در اعلامیه‌ای گفت که گروه‌های مسلح فلسطینی در هفتم اکتوبر وارد اسراییل شدند، صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی اسراییل را کشتند، اسیر کردند و همچنین حملات موشکی به اسراییل انجام دادند.

این مقام ارشد ملل متحد در اعلامیه‌اش خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط غیرنظامیان و رفتار انسانی با آنان شده بود. همچنان او بارها خواستار ارسال مواد کمکی برای مردم غزه شده است.

اسراییل از هفتم تا ۲۱ اکتوبر اجازه نداد که کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترول حماس در غزه فرستاده شود، اما زمانی که با وساطت امریکا و سایر کشورها اجازه این کمک‌ها را داد، به حدی این کمک‌ها محدود بود که نیازهای مردم غزه برآورده نشد.

هیستنگز همچنان از اسراییل خواست تصمیم تخلیه مردم از شمال غزه را تغییر دهد که بر اساس آن بیش از یک میلیون غیرنظامی باید به جنوب غزه می‌رفتند.

اسراییل در حالی تصمیم گرفته که ویزۀ هیستنگز را تمدید نکند که استفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که منشی عمومی به هیستنگز باور و اعتماد کامل دارد.

همچنان سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که هیستنگز در شبکه‌های اجتماعی و مکان‌های دیگر نیز مورد حمله قرار گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG