لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل در محکمهٔ‌ بین المللی عدالت اتهام 'نسل کشی' در نوار غزه را رد کرد


مالکوم شاو، یکی از وکلای مدافع اسراییل، در محکمهٔ بین المللی عدالت
مالکوم شاو، یکی از وکلای مدافع اسراییل، در محکمهٔ بین المللی عدالت

اسراییل روز جمعه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در محکمهٔ بین المللی عدالت اتهام " نسل کشی فلسطینی‌ها" در غزه را که از سوی افریقای جنوبی مطرح شده است، رد کرد و آنرا "نادرست و تحریف شده" خواند.

اسراییل از قضات محکمهٔ لاهه خواست تا تقاضای افریقای جنوبی مبنی بر توقف حملات تهاجمی در نوار غزه را رد کند و استدلال کرد که چنین اقدام اسراییل را بی دفاع خواهد کرد.

افریقای جنوبی در دسمبر سال گذشته اسراییل را در محکمه بین المللی عدالت به نسل کشی متهم کرد. در عین حال، افریقای جنوبی روز پنجشنبه از محکمه لاهه خواست تا اقدامات عاجل را روی دست بگیرد و به اسراییل دستور بدهد تا حملات تهاجمی خود را در نوار غزه به صورت فوری متوقف کند.

بر اساس گزارش خبر گزاری رویترز، افریقای جنوبی به استناد گزارش وزارت صحت غزه گفته است که حملات تهاجمی زمینی و هوایی اسراییل در نوار غزه موجب کشته شدن بیش از ۲۳ هزار نفر شده است و هدف این حملات "نابودی جمعیت" نوار غزه است.

تل بکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه اسراییل، به محکمه بین المللی عدالت گفت که تفسیر افریقای جنوبی از وقایع "به شدت تحریف شده است."

بکر گفت: "اگر اعمال نسل کشی وجود داشته باشد،‌ این اعمال بر ضد اسراییل ارتکاب یافته است. حماس در جستجوی نسل کشی اسراییل است. کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ که به خاطر هلوکاست، قتل‌های دسته جمعی یهودیان، توسط نازی‌‌های آلمان اجر شد،‌ نسل کشی را به عنوان عملی عمدی تعریف کرده است که یک ملت، قوم، نژاد و یا گروه مذهبی را به صورت کل و یا قسمی نابود کند."

به گفتهٔ بکر، اسراییل پس از حملات هفتم اکتوبر حماس، دشمن قسم خوردهٔ نابودی اسراییل، حملات تهاجمی خود را راه اندازی کرد. مقامات اسراییل گفته اند که در حملات حماس ۱۱۴۰ نفر به شمول غیرنظامیان کشته و ۲۴ نفر دیگر گروگان گرفته شده اند.

بکر افزود که درد و رنجی را که غیرنظامیان غزه و اسراییل متحمل شده اند، در قدم نخست نتیجهٔ استراتیژی گروه حماس است و تاکید کرد که اسراییل حق دفاع از خود را دارد.

حماس همواره ادعای اسراییل را رد که که جنگجویان آن گروه در میان غیرنظامیان پنهان می‌شوند. بکر تاکید کرد که جنگ اسراییل بر ضد حماس راه اندازی شده است، نه مردم فلسطین.

او گفت: "بخش عمدهٔ‌ از نسل کشی، قصد نابود کردن یک قوم به طور کلی یا قسمی است" و علاوه کرد که ادعای افریقای جنوبی فاقد اجزای عمده نسل کشی است-یعنی قصد نابودی عمدی.

اسراییل استدلال کرد که بر اساس کنوانسیون بین المللی نسل کشی، محکمه بین المللی عدالت صلاحیت ندارد که به اردوی اسراییل دستور بدهد تا حملات نظامی را در نوار غزه متوقف کند.

مالکوم شاو، یکی دیگر از وکلای مدافع اسراییل، گفت که حملات اسراییل در نوار غزه "نسل کشی نیست و افریقای جنوبی فقط نیم قصه را برای ما بیان می‌کند." روند این دعوای حقوقی ممکن سال‌ها را در بر بگیرد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز جمعه گفت که کشورش اسنادی را به محکمهٔ بین المللی عدالت ارایه می‌کند که اسراییل را به نسل ‌کشی فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم می‌کند.

اردوغان در شهر استانبول به خبرنگاران گفت که کشورش‌ به ارایه اسناد نسل کشی فلسطین‌های توسط اسراییل که اکثر آن تصویری است، ادامه می‌دهد.

اردوغان گفت: "ما باور داریم که اسراییل در آنجا [محکمهٔ‌ لاهه] محکوم خواهد شد. ما به عدالت محکمهٔ بین المللی عدالت باور داریم."

وزیر خارجهٔ اسراییل در واکنش به اتهام اردوغان، در صفحهٔ‌ رسمی فیسبوک حکومت آن کشور، ترکیه را به نسل‌ کشی ارمنی‌ها متهم کرده است.

وزیر خارجهٔ اسراییل خطاب به اردوغان گفت:‌ "رییس‌جمهور ترکیه، کشوری که نسل‌کشی ارمنی ها را در تاریخش دارد، اکنون به هدف قرار دادن اسراییل با ادعاهای بی‌اساس می‌بالد. ما ارمنی‌ها و کردها را به یاد داریم. تاریخ شما خودش گویای همه چیز است. اسراییل در مقابل متحدان وحشی شما از خود دفاع می‌کند."

انتظار می‌رود که محکمه‌ٔ لاهه در ماه جاری به اقدامات عاجل دستور بدهد، اما توقع نمی‌روند که به اتهام نسل کشی حکم بدهد. تصمیم محکمهٔ بین المللی عدالت نهایی است و استیناف طلبی ندارد، اما حکم این محکمه ضمانت اجرایی ندارد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG