لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران نظامی اسراییلی از غزه بیرون می‌شوند


نظامیان اسراییلی در نزدیک به سه ماه گذشته نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده اند.
نظامیان اسراییلی در نزدیک به سه ماه گذشته نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده اند.

اردوی اسراییل روز دوشنبه اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که هزاران نظامی آن کشور از غزه، عمدتاً بخش‌های شمالی این باریکه، بیرون می‌شوند.

در بیانیهٔ اردوی اسراییل آمده است که پنج لوا، مشتمل بر هزاران نظامی، در جریان هفته‌های آینده از غزه بیرون خواهد شد.

با وصف اعلام خروج هزاران نظامی اسراییلی از غزه، دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "اهداف جنگ مستلزم نبرد طولانی است و ما بر اساس آن آمادگی می‌گیریم."

این اقدام نشان می‌دهد که ممکن جنگ در بخش‌هایی از غزه کاهش یابد. نظامیان اسراییلی می‌گویند که برای دستیابی به هدف گرفتن کنترول عملیاتی بخش‌های شمال غزه نزدیک شده اند.

اسراییل از سوی ایالات متحده، متحد قوی و نزدیک خود، زیر فشار قرار دارد تا از شدت عملیات نظامی در غزه کاسته و از تلفات غیرنظامیان فلسطینی جلوگیری کند.

با اینحال، درگیری شدید در دیگر بخش‌های غزه، به ویژه شهر خان یونس در جنوب این باریکه، همچنان ادامه دارد. حکومت اسراییل عهد کرده است که گروه حماس را که از ۱۶ سال به اینسو کنترول غزه را در دست دارد، نابود کند. به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، دست یافتن به این هدف ممکن ماه‌ها طول بکشد.

جمعیت هلال احمر فلسطین در پیامی در شبکهٔ‌ اجتماعی ایکس نگاشته است که در یک حملهٔ اسراییل که شام یکشنبه بر خان یونس انجام شد، چندین نفر کشته و زخمی شدند.

وزارت صحت غزه روز دوشنبه خبر داد که در یک شبانه روز گذشته ۱۵۶ نفر در اثر حملات نظامیان اسراییلی در غزه کشته شده اند.

پس از آنکه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر غزه حمله کرده و به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی ۱۱۴۰ نفر را کشت و نزدیک به ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت، نیروهای اسراییلی در نزدیک به سه ماه گذشته، به گونهٔ پیهم نوار غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده اند.

مقام‌های فلسطینی گفته اند که در حملات اسراییل بر غزه تا اکنون نزدیک به ۲۲هزار نفر، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند. افزون بر این حدود ۸۵ درصد جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه از محلات اصلی شان بیجا و در شرایط بسیار دشوار در کمپ‌های موقت به سر می‌برند.

اسراییل گفته است که در جریان عملیات نظامی بر غزه بیش از ۸۰۰۰ جنگجوی حماس را کشته است، اما تا اکنون مدارکی را برای اثبات این ادعا ارایه نکرده است. مقام‌های اسراییلی، گروه حماس را متهم می‌کنند که از غیرنظامیان به صفت سپر انسانی کار می‌گیرد.

از سوی دیگر، مقام‌های اسراییلی گفته اند که در نخستین لحظات تحویل سال، جنگجویان حماس شمار زیاد راکت‌ها را از غزه به سمت اسراییل پرتاب کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG