لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو کابینهٔ جنگ اسراییل را منحل کرد 


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، امروز ۱۷ جون (۲۸ جوزا) کابینهٔ جنگ این کشور را منحل کرد.

یک مقام اسراییلی ضمن تایید این خبر گفت که پس از استعفای بنی گنتز، وزیر کابینۀ جنگ اسراییل، انتظار می‌رفت کابینهٔ جنگ منحل شود.

این مقام اسراییلی که در گزارش‌ها از وی نام گرفته نشده& همچنان گفته است: "کابینهٔ امنیتی به تصمیم گیری در خصوص موضوعات مرتبط به جنگ ادامه خواهد داد."

انتظار می‌رود صدراعظم اسراییل اکنون در مورد جنگ غزه با گروه کوچکی از وزیران، به شمول وزیر دفاع و وزیر امور استراتیژیک،‌ که در کابینهٔ جنگ شامل بودند، نشست‌های مشورتی را راه اندازی کند.

گنتز هفتهٔ گذشته هنگام اعلام استعفای خود گفت: ''نتنیاهو مانع پیشرفت و پیروزی واقعی ما می‌شود. به همین دلیل است که امروز با دل ناخواسته حکومت اضطراری را ترک می کنیم.''

او در ماه اکتوبر سال گذشته،‌ در آغاز جنگ با حکومت ایتلافی نتنیاهو پیوست و خواهان تشکیل کابینهٔ جنگ شد.

وزیر مالیه و وزیر امنیت ملی‌ اسراییل که شرکای ملی‌گرای مذهبی ایتلافی‌ نتنیاهو استند، تقاضا دارند تا در کابینهٔ‌ جنگ این کشور شامل شوند، اقدامی که سبب تشدید کشیدگی‌ها میان نتنیاهو و شرکای بین المللی‌اش، به شمول ایالات متحده، خواهد شد.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر مالیه اسراییل، تهدید کرده اند که اگر حکومت اسراییل توافق آتش‌بس را بپذیرد، آنان حکومت را سقوط خواهند داد.

این در حالی است که اسراییل و حماس روی پیشنهاد تازه آتش بس که توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ارایه شده و یکی از فشار های عمده اداره بایدن برای توقف این جنگ و رهایی گروگان ها به شمار می‌رود، غور می‌کنند.

اسراییل از طرح بایدن به طور کامل حمایت نکرده است و حماس خواهان تغییراتی شده است که اسراییل آنرا غیر قابل پذیرش می‌خواند.

منتقدان می گویند که تصمیم گیری نتنیاهو در مورد جنگ تحت تاثیر ملی‌گرایان افراطی در دولت و تمایل او برای باقی ماندن در قدرت صورت گرفته است. اما نتنیاهو این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که تصامیم‌ وی بر اساس منافع کشورش اتخاذ شده است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن حدود ۳۷۳۵۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

در این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس، اسوشیتدپرس، رویترز و سی‌ان‌ان استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG