لینک های دسترسی

Breaking News

حملات اسراییل بر دو کمپ مهاجرین غزه سبب کشته شدن ۵۳ نفر شد


تصویری از یکی از حملات اخیر اسراییل بر غزه
تصویری از یکی از حملات اخیر اسراییل بر غزه

وزارت صحت غزه روز یکشنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) گفت که در نتیجهٔ حملات هوایی اسراییل بر کمپ‌های مهاجرین، کم از کم ۵۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته وزارت صحت غزه، حملات هوایی اسراییل کمپ آوارگان مغازی را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن کم از کم ۴۰ نفر و زخمی شدن ۳۴ نفر دیگر شد.

این کمپ مهاجرین در منطقه‌ای واقع شده است که اردوی اسراییل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود در جستجوی پناهگاه باشند، زیرا حملات تهاجمی نظامیان آن کشور در منطقه شمالی غزه متمرکز شده است.

یک خبرنگار خبرگزاری اسوشیتد‌ پرس در یکی از شفاخانه‌ها اجساد هشت کودک به شمول یک نوزاد را مشاهده کرده است که پس از حملات اسراییل به شفاخانه منتقل شدند.

عرفات ابومشیه، یکی از باشندگان این کمپ، گفته است که حمله هوایی اسراییل چندین ساختمان چند طبقه‌ای را که در آن مردم آواره از سایر مناطق غزه پناه گرفته بودند، با خاک یکسان کرد.

او گفت:‌ '' این یک قتل عام واقعی بود. اینجا همه مردمی صلح‌جو هستند. هر کسی که بگوید در اینجا [جنگجویان] مقاومت وجود داشت، به چالش می کشم."

نظامیان اسراییل بلافاصله در مورد این حملات تبصره نکرده اند. اما مقامات اسراییل بار‌ها تاکید کرده اند که حملات تهاجمی خود را بر مناطقی که در کنترول گروه حماس است، ادامه می‌دهند.

کارمندان شفاخانهٔ الاقصی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که در یک حمله هوایی دیگر، خانه‌ای در نزدیکی کمپ آوارگان بورجی در مرکز غزه هدف قرار گرفت که در اثر آن دست کم ۱۳ نفر کشته شدند. در این کمپ مهاجرین نزدیک به ۴۶ هزار نفر پناه برده اند. این کمپ روز پنجشنبه نیز هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفته بود.

با وجود مظاهرات ضد اسراییلی در شماری از کشور‌های جهان، اسراییل حملات هوایی خود را بر غزه ادامه داده است. مقامات اسراییل ادعا می‌کند که گروه حماس را هدف حمله قرار می‌دهد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی، حماس از غیرنظامیان منحیث سپر انسانی استفاده می‌کند. اما منتقدان می‌گویند که اسراییل به صورت نامتناسب شماری زیاد غیرنظامیان را کشته است.

نظامیان اسراییلی گفته اند که در جریان عملیات زمینی آنان تسلیحات به شمول مواد انفجاری،‌ طیاره‌های بی سرنشین انتحاری و میزاییل‌ها را پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش‌ها، بخش قابل ملاحظهٔ شمال غزه در اثر حملات هوایی اسراییل با خاک یکسان شده است. دفتر کمک‌های بشردوستانهٔ ملل متحد گفته است که بیش از ۵۰ درصد باشندگان باقی‌ماندهٔ این ساحه که شمار آنان نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، در کمپ‌های این سازمان پناهنده شده اند.

از هفتم اکتوبر که جنگ میان حماس و اسراییل آغاز شده است، به گفتهٔ مقامات اسراییلی تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده و نزدیک به ۲۴۰ اسراییلی و شهروندان کشورهای خارجی از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شده اند.

در پاسخ به حملهٔ حماس، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی فلسطین،‌ نزدیک به ۹۸۰۰ نفر ، عمدتاً زنان و کودکان فلسطینی، کشته شده و ده‌ها هزار فلسطینی دیگر زخمی شده اند.

مقامات وزارت صحت غزه گفته اند که در حملات اسراییل، تنها ۴۰۰۸ کودک کشته شد اند، اما آمار ارایه شده از سوی هر دو طرف درگیر جنگ، مستقلانه تایید نشده است.

در همین حال، نظامیان اسراییلی گفته اند که در جریان عملیات زمینی بر غزه، ۲۹ سرباز اسراییلی کشته شده اند.

از آغاز حملات اسراییل بر قلمرو فلسطین، دست‌کم ۱۵۰ فلسطینی در کرانه‌ٔ غربی عمدتاً در جریان مظاهرات خشونت‌آمیز و درگیری‌های مسلحانه کشته شده‌اند.

در اسراییل نیز، معترضان نه تنها خواهان استعفای بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور شده اند، بلکه خواهان آزادی کم و بیش ۲۴۰ گروگان شده اند که در اسارت حماس قرار دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG