لینک های دسترسی

Breaking News

جان کربی: امریکا ثابت کرد که افغانستان 'پناهگاه امن برای تروریستان' نیست


جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید
جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید

سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز سه شنبه دوم اگست‌(۱۱ اسد) گفت که عملیات طیارهٔ بدون سرنشین امریکا که ایمن الظواهری، رهبری القاعده، را در کابل کشت، نشان داد که افغانستان "پناهگاه امن'' برای این شبکهٔ تروریستی نیست.

جان کربی، به خبرنگاران همچنین گفت که شبکهٔ القاعده ''قرار نیست" در افغانستان ''پیش برود.''

کربی گفت: "قسمی که رییس جمهور بایدن همواره گفته است، ما اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پایگاه امن تروریست هایی مبدل شود که احتمالاََ بر امریکایی‌ها و سرزمین ما آسیب برسانند."

سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید افزود که عملیات طیارهٔ بدون سرنشین ایالات متحده در کابل نشان داد که امریکا بدون اینکه نیرو در افغانستان داشته باشد، می تواند تا محل بود و باش بزرگترین تروریست را مشخص کند و آنرا از بین ببرد و واشنگتن از توانایی چنین نوع عملیات برخوردار است.

اما سناتور مچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در در مجلس سنای ایالات متحدهٔ امریکا می‌گوید که دنبال خروج نظامیان از افغانستان، این کشور به یک مرکز بزرگ برای فعالیت گروه‌های تروریستی مبدل شده است.

سناتور مچ مک‌کانل گفت: "می‌خواهم برای یک دقیقه بر حملهٔ مؤفقانه علیهٔ الظواهری تمرکز کنم. مسلکی‌های ما یک ماموریت فوق العاده را انجام دادند. مبارک شان باد. اما فکر می‌کنم مهم است تا به خاطر داشته باشیم که حدود یک سال قبل، ما از افغانستان بیرون شدیم. در آن زمان طالبان بر قدرت نبودند و القاعده حضور نداشت. حضور الظواهری در کابل، قابل توجه است. در نتیجهٔ بازگشت طالبان به قدرت، القاعده بازگشته است. بناً مؤفقانه خواندن وضعیت فعلی در افغانستان، کاملاً مضحک است."

بر اساس گزارش ماه گذشتهٔ شورای امنیت ملل متحد، پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان و مسلط شدن مجدد طالبان بر این کشور، رهبر شبکهٔ القاعده نقش مشوره دهی را برای طالبان ایفا می کرد.

ایالات متحده پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ بر طالبان تعزیرات وضع کرده است و این تعزیرات هنوز هم به دلیلی پناه دادن به شبکهٔ القاعده بر این گروه پا برجا باقی مانده است.

حملهٔ طیارهٔ بدون سرنشین امریکا که رهبر شبکهٔ القاعده را هدف حملهٔ مرگبار قرار داد،‌ تقریباََ یک سال پس از خروج شتابزدهٔ ایالات متحده از افغانستان صورت گرفت.

حضور رهبر شبکهٔ القاعده در افغانستان همچنین نشان داد که این کشور بار دیگر به یک میدان فعال برای گروه‌های تروریستی مانند القاعده تبدیل شده است، گروهی که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده،‌در صدد حمله بر کشور‌های غربی است.

در پاسخ به سوالی که ایالات متحده تا چه حد نگران حضور تندروان القاعده در افغانستان است، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت:‌ "فکر می کنم که اگر به جای شما بودم، از اعضای القاعده می پرسیدم که آنان حالا تا چه اندازه در افغانستان احساس امن می کنند" و تاکید کرد که افغانستان پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی نخواهد بود.

جزییات این عملیات ویژه که در اثر آن ایمن الظواهری کشته شد، هنوز در حال نشر است. با حمله بر الظواهری در کابل،‌ ادارهٔ جو بایدن همچنین شواهدی را در مورد القاعده افشا کرده است که پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی، طالبان بار دیگر برای شبکهٔ القاعده پناهگاه فراهم کرده است.

سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید، هچنین گفته است که مقام‌های ایالات متحده به صورت مستقیم نظریات خود را با مقام‌های طالبان در مورد حضور الظواهری و اعضای خانواده‌اش بیان کرده اند. او گفت که ادارهٔ‌ بایدن برای طالبان واضح کرده است که پناه دادن به القاعده تخطی از توافقنامهٔ دوحه است.

قصر سفید گفته است که عملیاتی که در اثر آن الظواهری کشته شد، یک پیروزی بی‌نهایت بزرگ در مبارزه بر ضد تروریسم به شمار می رود.

بر اساس گزارش ماه گذشتهٔ شورای امنیت ملل متحد، پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان و مسلط شدن مجدد طالبان بر این کشور، رهبر شبکهٔ القاعده نقش مشوره دهی را برای طالبان ایفا می کرد.

ایالات متحده پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ بر طالبان تعزیرات وضع کرده است و این تعزیرات هنوز هم به دلیل پناه دادن به شبکهٔ القاعده بر این گروه پا برجا باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG