لینک های دسترسی

Breaking News

آیا بحث‌ها روی عملکرد‌های بوریس جانسن با استعفایش پایان خواهد یافت؟


در حالی که لیز تراس، فردا منحیث صدر اعظم جدید بریتانیا رسماً به کار آغاز خواهد کرد، بحث روی عملکرد های بوریس جانسن، صدراعظم آنکشور مدت‌ها پس از استعفای وی نیز ادامه خواهد داشت.

جانسن در انتخابات صدارت سال ۲۰۱۹ اکثریت ارا را کسب کرد. او پیش از اینکه پس از یک سلسلهٔ از افتضاح‌‌ها گفت که از سمت‌اش استعفا می‌کند، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج ساخت.

در حالیکه تصمیم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از عمده ترین دست آورد های او به شمار می رود، منتقدین جانسن می‌گویند که دست آورد های سیاست داخلی وی محدود بوده است.

او در آخرین حضور خود در پارلمان به عنوان صدراعظم در ماه جون، در مورد سه سال وظیفه اش گفت که "ماموریتم تا حد زیادی انجام شد."

حمایت جانسن از کمپاین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به "برگزیت"، در همه پرسی سال ۲۰۱۶ در آنکشور برای پیروزی وی حیاتی بود.

اما بسیاری از مفسران سیاسی دیدگاه تندتری دارند. به باور استیفن فیلدنگ، استاد تاریخ سیاسی در دانشگاه ناتنگهم، خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا "به معنی واقعی آن نهایی نشده است".

او گفت: "بسیاری از مسایلی وجود دارد که حکومت [جانسن] سعی کرده است دوباره مذاکره کند، به ویژه در مورد ایرلند شمالی. مسایل زیادی در تجارت وجود دارد که واضحا نیاز به بررسی دارد. بنا براین، این کار به نوعی انجام شده، اما هنوز پایان نیافته است. و این بزرگترین دستاورد اوست".

جانسن در بین مردم محبوبیتی داشت که رقبای سیاسی او نمی توانست با آن برابری کنند. هنگامی که تریسا می، صدراعظم پیشین این کشور سال بعد از معیاد کاری اش در پارلمان بر سر شرایط خروج از اتحادیه اروپا وظیفه اش را از دست داد، جانسن با تعهد برای انجام برگزیت جانشین او شد.

او در سال ۲۰۱۹ حزب محافظه کار را به پیروزی بزرگی در انتخابات رهبری کرد و سال بعد بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کرد.

اما به نظر می رسد این کشور با عملی شدن کامل خروج از اتحادیه اروپا بسیار فاصله دارد.

روابط با اتحادیه اروپا در خلال اختلافات حل نشده بر سر قوانین تجاری ایرلند شمالی تیره شده است.

فواید برگزیت که جانسن و سایر حامیان آن تبلیغ می‌ کردند، یعنی فرصتی برای دوری از قوانین سخت اتحادیه اروپا و ایجاد اقتصاد پویاتر، هنوز عملی نشده است.

وعده‌های جانسن برای توزیع مجدد سرمایه‌گذاری و فرصت‌ها در بریتانیا نیز تحقق نیافته است.

رویداد تعیین کننده دیگر صدارت وی چگونگی رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس بود که جانس آنرا در ماه اپریل ۲۰۲۰ تحت مراقبت های ویژه قرار داد؛ همه‌گیری در آن بیش ۱۸۰ هزار نفر در بریتانیا جان باختند.

جانسن قبل از اعمال قرنطین سراسری در مارچ ۲۰۲۰ تردید داشت. کارشناسان بعدا گفتند که اگر یک هفته زودتر اقدام صورت می گرفت جان هزاران نفر نجات می یافت.

جدا از برگزیت، موضوع قابل توجه در عرصۀ بین المللی، عملکرد جانسن در قبال اوکراین است. او یکی از برجسته ترین متحدان ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین بوده است و با کیف در برابر تهاجم روسیه میلیاردها دالر کمک های نظامی و بشردوستانه کرده است.

جانسن، ۵۸ ساله، سعی کرد در مورد برکناری اش فلسفی به نظر برسد. هنگامی که او به تاریخ هفتم جون استعفایش را اعلام کرد، گفت که نمی‌خواهد وظیفه اش را ترک کند و ذهنیت موجود در بین همکاران محافظه ‌کار را به دلیل تصمیم "غیرعادی" برای برکناری خود مقصر دانست.

جانسن منحیث عضو پارلمان باقی می ماند و برخی از محافظه کاران معتقد اند که در صورتی تزلزل جانشین او، وی می تواند به عنوان رهبر بازگردد.

چنین بازگشت، بگفته فیلدینگ، در تاریخ بریتانیا بی سابقه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG