لینک های دسترسی

Breaking News

کاظمی صدر اعظم جدید عراق شد


سرانجام پس از پنج ماه تنش و کشمکش سیاسی در عراق، مصطفی الکاظمی از پارلمان عراق رای اعتماد گرفت و به حیث صدر اعظم جدید آن کشور سوگند وفاداری یاد کرد.

اعضای پارلمان عراق روز پنجشنبه هفتم می (۱۸ ثور) با رعایت فاصلۀ اجتماعی و پوشیدن ماسک و دستکش در جلسۀ دادن رای اعتماد به صدر اعظم جدید و ۱۵وزیر کابینۀ وی شرکت کردند.

برهم صالح، رییس جمهور عراق که در دو هفته پیش آقای کاظمی را به صفت نامزد جدید صدارت معرفی کرده بود، در یک پیام تویتر به صدر اعظم جدید مبارکباد گفته و گفته است که عراقی‌ها یک مرحلۀ دشوار تاریخ کشور شان را پشت سر گذاشتند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز در یک پیام تویتر نوشته است که با صدر اعظم جدید عراق صحبت کرده است. آقای پمپیو در ادامۀ این پیام نوشته است: "اکنون زمان کار فوری و پرتلاش برای تطبیق اصلاحاتی فرارسیده است که عراقی‌ها خواستار آن اند. تعهد می‌کنم که او را در تطبیق برنامه‌هایش برای مردم عراق، کمک کنم."

پس از استعفای عادل عبدالمهدی، صدراعظم پیشین عراق در نوامبر ۲۰۱۹، مصطفی الکاظمی سومین نامزد کرسی صدارت بود.

پیش از وی عدنان الزرفی و پیشتر از وی محمد علاوی نتوانستند موفق به جلب حمایت همه طرف‌های سیاسی و تشکیل حکومت شوند.

به نظر می‌رسد که مصطفی الکاظمی به عنوان یک چهرۀ سیاسی غیروابسته و مستقل توانسته است حمایت احزاب مختلف سیاسی به شمول سیاستمداران شیعه و سنی را جلب کند و کابینۀ خود را شکل دهد.

الکاظمی در زمان اقتدار صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق در ایران و بریتانیا در تبعید به سر می‌برد و به صفت خبرنگار همواره بر ضد صدام می‌نوشت. او پس از تهاجم به رهبری امریکا بر عراق در سال ۲۰۰۳ به کشورش برگشت و در سال ۲۰۱۶ به صفت رییس استخبارات عراق گماشته شد.

تقسیم فرقه‌ای قدرت در عراق، مانع ایجاد اصلاحات واقعی سیاسی است که معترضان عراق خواهان آن اند. معترضان عراقی نیز سیاست‌مداران شیعه، سنی و کرد آن کشور را متهم می‌کنند که جز بقای قدرت شان به منافع ملی و مردم عراق فکر نمی‌کنند.

بن‌بست سیاسی موجود، عراق را در یک بحران قرار داده است، آنهم در زمانی که گسترش کروناویروس در آن کشور سرعت می‌گیرد و نظام ضعیف صحی آن کشور را هر روز زیر فشار بیشتر قرار می‌دهد. تا کنون شمار مبتلایان کووید۱۹ در عراق به بیش از ۲۴۸۰ نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۰۲ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG