لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای خواهان 'اشد مجازات' برای فردی شد که در سویدن به قرآن 'بی حرمتی ' کرده است


علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران

یک رسانهٔ دولتی ایران روز شنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) گزارش داد که علی‌ خامنه‌ای، رهبر آن کشور، از حکومت سویدن خواست تا فردی را که در آن کشور به قرآن بی حرمتی کرده به کشورهای اسلامی تحویل بدهد و خواهان ''شدیدترین مجازات" شده است.

ایرنا به استناد از رهبر ایران گزارش داده که گفته است "جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سویدن، حادثه‌ای تلخ و توطیه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است."

خامنه‌ای در ادامهٔ این اعلامیه افزوده است:‌ "دولت سویدن نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است."

در عین روز، نیروهای امنیتی عراق نزدیک به یک‌هزار نفر حامیان مقتدی صدر، یکی از رهبران پر‌نفوذ شیعه را که تلاش می‌کردند به سمت منطقه سبز بغداد، جاییکه سفارتخانه‌های خارجی در آن مستقر است راهپیمایی کنند، متفرق کرد.

اعتراض حامیان مقتدی صدر پس از آن راه اندازی شد که بر اساس گزارش، در کمتر از یک‌ ماه،‌ سه بار به قرآن بی‌حرمتی شده است - دو بار نخست در سویدن و حالا در دنمارک. سوزاندن و لگد‌مال کردن قرآن در سویدن موجب تنش‌های دپلوماتیک میان سویدن و برخی از کشور‌های اسلامی از جمله عراق، ایران و در کل سازمان همکاری اسلامی شده است.

ویدیویی که یک گروه راست‌گرای افراطی موسوم به Danske Patrioter در صفحهٔ فیسبوک خود منتشر کرده، فردی را نشان می‌دهد که بیرق عراق و ظاهراََ نسخه‌ای از قرآن را آتش می‌زند.

تراین فیسکر، معاون رییس پولیس کوپنهاگن، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که فقط تعداد انگشت شمار از معترضان روز جمعه در مقابل سفارت عراق دست به این کار زدند.

فیسکر همچنین گفت:‌ "تایید می‌کنم که یک کتاب نیز سوزانده شده است. نمی‌دانیم که چه کتابی بوده است. این [مظاهره ] کاملا ََ صلح‌آمیز بود."

مقتدی صدر که در میان نفوس اکثریت شیعه عراق میلیون‌ها پیرو دارد، پیش از این از حکومت سویدن خواسته بود تا در مقابل بی حرمتی در مقابل قرآن در آن کشور اقدام کند. پیش از این نیز حامیان صدر بر سفارت سویدن در بغداد، پایتخت عراق حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

حکومت عراق حمله بر سفارت سویدن در بغداد را محکوم کرد، اما در یک اقدام تلاقی‌جویانه نه تنها سفیر سویدن مستقر در بغداد، پایتخت عراق، را اخراج کرد، بلکه تعهد کرد تا مجوز فعالیت اریکسون،‌ شرکت بزرگ مخابراتی سویدن را در آن کشور تعلیق کند.

مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق در استکهلم زیر پا کرده و پرچم عراق را به آتش کشید.

کشور‌های مانند عراق، کویت، امارات متحدهٔ عرب و مراکش در اعتراض به اعطای این مجوز سفرای سویدن مقیم آن کشور‌ها را احضار کردند. سوزندان نسخه‌ای از قرآن همچنین سبب شد تا سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد، نشست اضطراری را برگزار کنند.

سلوان مومیکا پیش این نیز به تاریخ ۲۸ جون در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید.

این اقدام مومیکا سبب اعتراضات گسترده در کشور‌های اسلامی شد.

حکومت سویدن در حالی که حراست از آزادی تجمعات، مظاهرات و آزادی بیان را مطابق قانون اساسی آن کشور دانسته، اما به آتش کشیدن قرآن را محکوم کرده و آن را "اسلام ستیزی" خوانده است.

XS
SM
MD
LG