لینک های دسترسی

Breaking News

کرملین: عاملین انفجار در پایپلاین‌ ناردستریم باید مجازات شوند


کرملین می‌گوید که جهان باید حقیقت را در مورد انفجارات در پایپلاین‌ ناردستریم که گاز روسیه را به اروپا انتقال می‌دهد، بداند و عاملین آن باید مجازات شوند.

کرملین این اظهارات را روز پنجشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) پس از آن بیان کرد که یک خبرنگار تحقیقی گفت که غواصان امریکایی پایپلاین گاز ناردستریم را به دستور قصر سفید منفجر کرده اند.

به تاریخ ۲۶ سپتمبر بر پایپلاین‌های نارد ستریم۱ و نارد ستریم۲ انفجارهایی رخ داد و سبب ایجاد شکاف در چهار موقعیت این پایپلاین شد. دو شکاف این پایپلاین در ساحۀ اقتصادی سویدن و دوی دیگر آن در ساحۀ اقتصادی دنمارک در بحیرۀ بالتیک ایجاد شده بود.

سیمور هرش، خبرنگار و برنده جایزه پولیتزر در یک پست وبلاگی به نقل از یک منبع ناشناس گفته است که غواصان نیروی بحری ایالات متحده به دستور جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده این پایپلاین‌ها را منهدم کرده اند.

خبرگزاری رویترز که این گزارش را نشر کرده گفته است که این ادعاها را تایید کرده نمی‌تواند. قصر سفید آن را رد کرده و "تخیلی کاملا نادرست" خوانده است. وزارت خارجهٔ ناوری گفته است که این اتهامات "بیهوده" است.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که پست وبلاگ هرش سزاوار توجه بیشتر است و او متعجب است که رسانه‌های غربی آن را به گونهٔ کامل تحت پوشش قرار نداده اند.

پسکوف به خبرنگاران گفت: "جهان باید حقیقت را در مورد اینکه چه کسی این اقدام خرابکارانه را انجام داده است، بداند. این یک روال بسیار خطرناک است: اگر کسی یک بار این کار را انجام داده، می‌تواند آن را دوباره در هر کجای دنیا انجام دهد."

پسکوف خواستار "تحقیقات بین‌المللی باز درباره این حمله بی‌پیشینه به زیربناهای حیاتی بین‌المللی" شد و افزود: "نمی‌توان بدون برملا کردن عاملین و مجازات آن‌ها، این موضوع را رها کرد."

هرش در پست وبلاگ خود با عنوان "چگونه امریکا پایپلاین نارد ستریم را منهدم کرد" گفته است که طرحی در سال ۲۰۲۱ در بالاترین سطوح در ایالات متحده برای نابودی پایپلاین طراحی شد.

در این گزارش آمده است که یک گروه کاری ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای) طرح مخفیانه‌ای را برای قرار دادن مواد منفجره روی پایپلاین برنامه ریزی کرده بودند.

مسکو پیش از این نیز، بدون ارایه شواهد و مدارک، کشورهای غربی را به این انفجارات متهم کرده بود. اما شماری از کشورهای غربی و اوکراین گفته بودند که روسیه خود در عقب این انفجارات قرار داشته است.

در ابتدا کرملین در اوایل ماه نومبر سال گذشته بریتانیا را به دست داشتن در این انفجارات متهم کرده بود. پسکوف به خبرنگاران گفته بود که "خدمات استخبارات ما معلوماتی را در دست دارد که اشاره می‌کند متخصصین نظامی بریتانیایی این حمله را مدیریت و هماهنگ می‌کردند."

اما سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اوایل ماه جاری گفت که واشنگتن مستقیماً در خرابکاری پایپلاین ناردستریم دست داشته است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز نشت گاز از این پایپ‌لاین را "تخریبکاری عمدی" خوانده و گفته بود که واشنگتن و متحدانش سرگرم کار اند تا به واقعیت این رویداد پی ببرند.

XS
SM
MD
LG