لینک های دسترسی

Breaking News

لیز تراس منحیث صدر اعظم جدید بریتانیا انتخاب شد


حزب محافظه کار بریتانیا امروز پنج سپتمبر (۱۴ سنبله) لیز تراس را منحیث رهبر جدید خویش انتخاب کرد تا جانشین بوریس جانسن، صدر اعظم کنونی این کشور، شود.

خانم تراس در حالی به این سمت انتخاب شد که باید به بحران عمیق اقتصادی بریتانیا که در چندین دهه نظیر نداشته، رسیدگی کند.

وزیر خارجهٔ بریتانیا به راحتی، حریفش ریشی سوناک، وزیر مالیه پیشین آن کشور، با کسب اکثریت آرای حزب محافظه کار شکست داد.

تراس ضمن ابراز خرسندی از پیروزی اش گفت "منحیث یک محافظه‌کار به کارزار انتخاباتی پرداختم و منحیث یک محافظه‌کار حکومت خواهم کرد."

لیز تراس تعهد کرد که برای کاهش مالیات و رسیدگی به بحران انرژی طرح گستردهٔ را روی دست خواهد گرفت که جزییات آن در روزهای آینده واضح خواهد شد.

تراس ۴۷ ساله پس از تریسا می و مارگرت تاچر، سومین زنی است که منحیث صدر اعظم بریتانیا انتخاب می‌شود.

قرار است خانم تراس فردا به گونهٔ رسمی و پس از آن که بوریس جانسن استعفانامه‌اش را به ملکۀ بریتانیا پیشکش کند، مسوولیت صدارت را به دوش گیرد.

رقابت برای کرسی صدارت بریتانیا در ماه جولای پس از آن آغاز شد که بوریس جانسن در پی سلسله‌ای از افتضاح و استعفای شماری از مقامات حکومت‌اش، به شمول وزیر مالیه، گفت که از سمت‌اش کنار می‌رود.

خانم تراس امروز از کارنامه‌های آقای جانسن، به شمول خروج از اتحادیهٔ اروپا و رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس گفت که او یک رهبر محبوب است.

بوریس جانسن نیز امروز از حزب محافظه کار خواست تا از لیز تراس حمایت کنند. او در یک تویت نوشت که از طرح‌های خانم تراس برای رسیدگی به بحران افزایش نرخ‌ها و نابرابری حمایت کرده است و اکنون وقت‌اش است که تمامی محافظه کاران ۱۰۰ در صد از او حمایت کنند.

این در حالی است که اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی، به لیز تراس مبارکباد گفت، اما افزود که لندن و بروکسل باید به تمامی توافقات خویش احترام بگذارند.

پیش از این، لیز تراس هشدار داده بود که به تصویب لایحه‌ای تلاش خواهد کرد که بخشی از معاملهٔ خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا را فسخ می‌کند.

لیز تراس در میان اعضای حزب خویش برنده شد، اما در بخش برنده شدن نظر عام با مشکل مواجه است.

بر اساس نظرپرسی یوگاف (YouGov) که در اواخر اگست صورت گرفت، ۵۲ درصد اشتراک کنندگان گفته اند که لیز تراس یک صدر اعظم "ضعیف و بد" خواهد بود. بر اساس نتیجهٔ این نظر پرسی، ۴۳ در صد اشتراک کنندگان گفته اند که بر لیز تراس اعتماد ندارند تا بتواند به مشکلات اقتصادی این کشور رسیدگی کند.

بر اساس این نظر پرسی، میلیون‌ها تن از شهروندان بریتانیا گفته اند که با افزایش نرخ ۸۰ در صد صرفیهٔ انرژی در ماه اکتوبر با انتخاب دشواری رو به رو اند و آن اینکه خود را سیر نگهدارند یا خانه‌های خود را گرم؟

XS
SM
MD
LG