لینک های دسترسی

Breaking News

لوکاشینکو: استقرار تسلیحات هسته‌ای تکتیکی روسیه در بلاروس تکمیل شد


الکسندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، روز دوشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که روسیه انتقال محموله‌های تسلیحات هسته‌ای تکتیکی را به بلاروس تکمیل کرده است، اقدامی که موجب نگرانی شدید کشور‌های منطقه، ب ویژه پولند شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که لوکاشنکو در نشست اقتصادی به رهبری مسکو در شهر سنت پیترسبرگ روسیه گفت که استقرار این تسلیحات در ماه اکتوبر تکمیل شده است، اما در مورد شمار و محل استقرار این تسلیحات هسته‌ای جزییاتی ارایه نکرد.

بر خلاف کلاهک‌های هسته‌ای قوی که برای میزایل‌های دور برد طراحی شده است، تسلیحات هسته‌ای تکتیکی با برد کوتاه‌ و تخریب کم‌تر برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده اند.

حکومت روسیه گفته است که کنترول خود را بر تسلیحات هسته‌ای تکتیکی که در بلاروس مستقر کرده است، حفظ خواهد کرد. اما لوکاشینکو پیشنهاد کرده است که در صورت تهدید بلاروس به نابودی، منسک می‌تواند با توافق روسیه از این تسلیحات استفاده کند.

لوکاشینگو گفته است که میزبانی از تسلیحات هسته‌ای تکتیکی در کشورش به منظور جلوگیری از تهاجم پولند است. پولند، عضو پیمان ناتو و همسایهٔ بلاروس و اوکراین، از کیف در برابر تهاجم روسیه، حمایت سیاسی، نظامی و بشردوستانه می‌کند. علاوه بر آن، پولند در اعمال تعزیرات بین المللی که بر روسیه و بلاروس اعمال شده است، سهیم است.

نیروهای روسیه مستقر بلاروس در آغاز جنگ از سمت شمال بر اوکراین حمله کردند، اما اطلاعاتی در مورد دخالت نیروهای بلاروس در این جنگ وجود ندارد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، به تاریخ ۱۶ جون سال روان میلادی استقرار تسلیحات ‌هسته‌ای تعرضی این کشور در بلاروس را تایید کرد و آن را هشداری برای غرب خواند.

پوتین در سخنرانی خود در نشست اقتصادی سنت پیترسبرگ گفت که تسلیحات هسته‌ای تعرضی روسیه به بلاروس تحویل داده شده، اما تاکید کرد که در حال حاضر نیازی نمی‌بیند که روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین، این نخستین بار است که تسلیحات هسته‌ای در خارج از روسیه مستقر شده اند.

قبل از آن، پوتین در ماه فبروری مشارکت روسیه را در پیمان "آغاز جدید - New Start" با ایالات متحده که آخرین پیمان استراتیژیک کاهش تسلیحات میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، به حالت تعلیق در آورد.

کشور‌های غربی به شمول اعضای ناتو تصمیم روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس را محکوم کرده و آنرا "خطرناک و غیرمسوولانه" خوانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG