لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون به اسراییل: از تشدید منازعه به ویژه در لبنان اجتناب کنید


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه
امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه

قصر الیزه گفته است که امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) از اسراییل خواست تا از تشدید منازعه به ویژه در لبنان جلوگیری کند.

این اظهارات رییس جمهور فرانسه پس از حمله‌ای منتسب به اسراییل بیان شد، که موجب کشته شدن صالح العاروری، معاون گروه حماس در بیروت، پایتخت لبنان، شد.

قصر الیزه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور مکرون از طریق یک تماس تیلفونی با بنی گنتز، عضو کابینهٔ اسراییل، گفت: "جلوگیری از هر برخورد که منجر به تشدید منازعه می‌شود، یک امر لازمی است، به خصوص در لبنان.''

در این اعلامیه همچنین آمده است که حکومت فرانسه این پیام را به تمام بازیگرانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه دخیل اند، شریک خواهد کرد.

مقام‌های حماس و گروه حزب‌الله لبنان گفته اند که صالح العاروری، فرد شماره دوم حماس، و سه عضو دیگر این گروه شام سه شنبه در حومۀ بیروت، پایتخت لبنان، کشته شدند.

اسراییل به صورت معمول حملات را بر ضد حزب‌الله لبنان که متحد حماس است در امتداد مرز مشترک خود با لبنان انجام می‌دهد، اما پس از آغاز جنگ اسراییل در نوار غزه، این نخستین بار است که العاروری، یکی از رهبران ارشد حماس، در پایتخت لبنان در اثر یک انفجار کشته شده است.

پس از حمله و انفجار، حزب‌الله لبنان گفت که مرگ العاروری "بدون مجازات نخواهد ماند" و آن را "حمله‌ای جدی به لبنان... و تحولی خطرناک در جریان جنگ" خواند.

نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان،‌ نیز کشته شدن العاووری را محکوم کرد و گفت که هدف آن کشاندن لبنان به جنگ اسراییل و حماس است.

قصر الیزه در اعلامیه گفته است که مکرون در جریان صحبت خود با گنتز بار دیگر خواهان آتش‌بس دایمی میان اسراییل و حماس شد.

بر اساس این اعلامیه، مکرون همچنین نگرانی عمیق خود را در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه و بحران بشری در قلمرو‌های فلسطین بیان کرده است. اما در عین حال، گفته است که فرانسه به امنیت اسراییل متعهد است.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد.

اسراییل تعهد کرده است تا گروه حماس را نابود کند و به همین دلیل حملات تهاجمی را بر نوار غزه راه اندازی کرده است. در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل ۲۲ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

اردوی اسراییل می‌گوید که در جریان جنگ بر ضد گروه حماس در نوار غزه، ۱۷۳ سرباز آن کشور کشته شده اند. اسراییل، ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا، حماس را یک گروه ''تروریستی'' خوانده اند.

اسراییل همچنین گفته است که در جریان عملیات نظامی بر غزه بیش از ۸۰۰۰ جنگجوی حماس را کشته است، اما تا اکنون مدارکی را برای اثبات این ادعا ارایه نکرده است. مقام‌های اسراییلی، گروه حماس را متهم می‌کنند که از غیرنظامیان به صفت سپر انسانی کار می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG