لینک های دسترسی

Breaking News

هشت فلسطینی در حملات نظامیان اسراییلی کشته شدند


شهر جنین در کرانهٔ غربی رود اردن
شهر جنین در کرانهٔ غربی رود اردن

اسراییل روز دوشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) با اعزام صدها سرباز، عملیات گستردهٔ نظامی را در کرانهٔ غربی آغاز کرد که در چند سال اخیر پیشینه نداشته است.

در این عملیات که در نوع خود بزرگترین عملیات نظامی در چند سال اخیر است، از نیروهای هوایی به شمول طیاره‌های بی‌سرنشین و قوای زمینی و وسایط زرهی کار گرفته شده است.

وزارت صحت فلسطین گفته است که در اثر حملهٔ نظامیان اسراییلی بر یک کمپ مهاجرین در جنین هشت نفر کشته شده و کم از کم ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند که وضعیت ده نفر از زخمی شدگان وخیم گزارش شده است.

محمود السعدی، رییس جمعیت هلال احمر فلسطین در جنین گفت که در اثر بمباردمان هوایی و عملیات نیروهای زمینی اسراییل چندین ساختمان، به شمول منازل رهایشی، ویران شده است.

اردوی اسراییل گفته است که در این عملیات مواضع و انبار مهمات گروه‌هایی هدف قرار گرفته است که در ماه‌های اخیر، حملات را بر اسراییل انجام داده اند.

ایلی کوهن، وزیر خارجهٔ‌ اسراییل به خبرنگاران در بیت‌المقدس گفت: "ما با نیروی قوی بر لانه‌های تروریزم در جنین حمله کرده‌ ایم."

ریچارد هیچت، سخنگوی اردوی اسراییل گفت: "مردم می‌دانستند که ما حمله می‌کنیم، اما روش حمله از هوا با هدف گرفتن مرکز کمپ، اساساً آنان را غافلگیر کرد."

هیچت گفت که نیروهای اسراییلی هنوز هم در داخل کمپ جنین حضور دارند، اما برای اهداف مشخص، نه اینکه ساحه را در تصرف خود داشته باشند. او گفت: "هنوز هم اسلحه و مهمات را کشف و ضبط می‌کنیم."

گروه جهاد اسلامی فلسطین با نشر بیانیه‌ای گفته است: "برای پاسخ به یورش [نظامیان اسراییلی] بر جنین، تمام گزینه‌ها برای حمله بر دشمن [اسراییل] روی دست است."

اسراییل در سال ۱۹۶۷ کرانهٔ غربی را اشغال کرد و هم اکنون حدود ۴۹۰ هزار اسراییلی در مسکونه‌هایی در آن ساحه زندگی می‌کنند که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی پنداشته می‌شود.

با آنکه فلسطینیان خواستار خروج اسراییلی‌ها از سرزمین‌های اشغال شدهٔ فلسطین اند،‌ نتنیاهو تعهد کرده است که اعمار شهرک‌ها و مسکونه‌های یهودی نشین را در این ساحات تقویت خواهد کرد.

خشونت در جنین پس از آن شدت گرفت که ماه گذشته، چهار اسراییلی در اثر حملهٔ مردان مسلح فلسطینی کشته شدند.

پس از آن نظامیان اسراییلی حملاتی را توسط طیاره‌های بی‌سرنشین در ساحه انجام دادند که به گفتهٔ اردوی اسراییل در آن حملات سه عضو یک "سلول تروریستی" کشته شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG