لینک های دسترسی

Breaking News

واقعات ملاریا در افغانستان ۶۹ درصد افزایش یافته است


در شش ماه نخست سال روان میلادی حدود ۵۰هزار واقعه ملاریا در افغانستان ثبت شده است
در شش ماه نخست سال روان میلادی حدود ۵۰هزار واقعه ملاریا در افغانستان ثبت شده است

وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی حدود ۵۰هزار واقعه ملاریا در افغانستان ثبت شده است که درمقایسه با سال گذشته، ۶۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت، با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که سال گذشته حدود ۳۵هزار واقعه ملاریا در سراسر افغانستان ثبت شده بود.

او گفته است که در شش ماه نخست ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۷۰هزار بیمار دارای اعراض و علایم ملاریا به مراکز صحی و شفاخانه‌ها مراجعه کردند که از این میان ۵۰هزار واقعه آن مثبت تشخیص شد.

به گفته امرخیل با گرم‌شدن هوا بیماری‌های موسمی همچون ملاریا نیز در مناطق گرمسیر افغانستان شیوع می‌کند.

او گفت: "برای اینکه تدابیر وقایوی عملی شود، در سال ۲۰۲۲ در مناطق گرمسیر ما حدود دومیلیون پشه‌خانه توزیع کردیم، در کنار آن برنامه‌های آگاهی‌ عامه را نیز عملی کردیم، سال گذشته (۲۰۲۳) نیز ما حدود ۵۰۰هزار پشه‌خانه توزیع کردیم، برای اینکه از بیماری ملاریا جلوگیری شود."

امرخیل افزود که در مراکز صحی امکانات تداوی ملاریا وجود دارد و در مناطق گرمسیر که احتمال شیوع ملاریا وجود دارد، از قبل امکانات و ادویه برای تداوی بیماران فراهم شده است.

ملاریا بیماری پرازیتی کشنده اما قابل پیشگیری و درمان است که از پشه انافل به انسان منتقل می‌شود و بیشتر در کشورهای گرمسیر شیوع می‌کند.

تب، لرزه، ضعف و سایر علایم شبیه به انفولانزا علایم این بیماری است. سازمان جهانی صحت برای جلوگیری از مبتلاشدن به ملاریا، استفاده از پشه‌خانه، مواد ضد پشه، لباس محافظ و نصب جالی در کلکین‌های منازل را توصیه می‌کند.

تب استخوان‌شکن

همچنان وزارت صحت عامه حکومت طالبان از ثبت یک‌هزار و ۷۷ واقعه مثبت تب دینگی یا تب استخوان‌شکن طی شش ماه نخست سال روان میلادی در سراسر افغانستان خبر داده است.

سخنگوی این وزارت گفت که برای تداوی بیماران امکانات تداوی در شفاخانه‌ها فراهم است و برای جلوگیری آن در مناطق گرمسیر پشه‌خانه‌ها به مردم توزیع شده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان سال گذشته یک‌هزار و ۴۶۶ واقعه مثبت بیماری تب استخوان‌شکن را ثبت کرده بود.

به گفته متخصصان، تب دینگی عفونتی است که ویروس دینگی آن را ایجاد می‌کند و عوامل انتقال این ویروس به انسان پشه است.

تب بالاتر از ۴۰ درجه، سردردی، درد عضلات و مفاصل، درد پشت چشم، دل بدی، استفراغ و تورم غده‌ها از جمله علایم این بیماری است.

گروه

XS
SM
MD
LG