لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، قطر و مصر از حماس و اسراییل خواستند توافقنامهٔ آتش‌بس را نهایی کنند


قطر، مصر و ایالات متحده روز شنبه اول جون ( ۱۲ جوزا) در بیانیه‌ای مشترک از اسراییل و حماس خواستند تا اقدامات لازم را برای نهایی کردن توافقنامه آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها که توسط اسراییل طراحی شده و جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده از آن رونمایی کرد، انجام دهند.

در این بیانیه آمده است: "قطر، ایالات متحده و مصر از حماس و اسراییل می‌خواهند تا توافقی را که شامل اصولی است که رییس جمهور بایدن آنها را در سخنرانی خود برشمرد، نهایی کنند."

قطر، مصر و امریکا گفته‌اند که این اصول، خواسته‌های تمامی طرف‌ها را در یک توافقنامه گرد آورده که منافع چندگانه را تامین می‌کند و "هم برای مردم رنج‌دیده غزه و هم برای گروگان‌ها و خانواده‌های آنها که رنج کشیده‌اند"، تسکین‌بخش است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۳۱ می (۱۱ جوزا) از پیشنهاد جدید و چندمرحله‌ای برای پایان جنگ در غزه خبر داد.

بایدن در سخنرانی در قصر سفید گفت که مرحلهٔ اول شامل آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسراییلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی تعدادی از گروگان ها از جمله زنان، سالمندان، مجروحان و شهروندان امریکایی در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی از زندان های اسراییل است.

علاوه بر این، اسراییل اجازه ورود کمک‌های بیشتر بشردوستانه به غزه و بازگشت شهروندان فلسطینی به خانه‌هایشان را در تمام مناطق غزه از جمله در شمال، خواهد داد.

بر اساس طرح پیشنهادی اسراییل، در مرحله دوم تمامی گروگان‌های زنده اسراییلی آزاد می‌شوند، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد.

رییس جمهور امریکا در ارتباط با مرحله سوم و پایانی طرح پیشنهادی اسراییل گفت که در این مرحله بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آنان بازگردانده خواهد شد.

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) بار دیگر پافشاری کرد که نابودی گروه حماس بخشی از پلانی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ آنرا برای پایان جنگ در غزه پیشکش کرده است.

دفتر نتنیاهو با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''شرایط اسراییل برای پایان جنگ در غزه تغییر نکرده است: نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و حصول اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسراییل نباشد.''

این موارد از جمله شرایط اسراییل برای آتش‌بس است. بر اساس این پیشنهاد، اسراییل همچنان تاکید دارد که شرایط کشورش باید قبل از برقراری آتش بس دایمی برآورده شود.

اما یاییر لاپید، رهبر مخالفان در اسراییل نیز از نتنیاهو خواسته است تا طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس را بپذیرد. او در شبکهٔ ایکس نگاشته است: ''توافقی روی میز است و باید انجام شود.''

او همچنین گفته است که اگر اعضای راستگرای دولت ایتلافی اسراییل به نشانه اعتراض استعفا دهند،‌ حزب او وارد عمل شده و از حکومت حمایت خواهد کرد.

حماس نیز نقشهٔ راه پیشنهاد شده توسط اسراییل را برای آتش‌بس در غزه "مثبت" خوانده است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه محتوای سخنرانی بایدن را در مورد "آتش‌بس دایمی، خروج نیروهای اسراییلی از غزه، بازسازی و تبادل اسیران" مثبت ارزیابی می‌کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG