لینک های دسترسی

Breaking News

سنتکام: بندر شناور به هدف رسانیدن کمک‌های بشری در سواحل غزه مستقر شد


وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که بندر شناور موقت به منظور افزایش ارسال‌ کمک‌های بشردوستانه به غزه روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) در ساحل غزه استقرار یافته و طی روزهای آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در شبکهٔ ایکس گفت: "امروز حدود ساعت ۷:۴۰ صبح پرسونل فرماندهی مرکزی ایالات متحده که از ماموریت بشردوستانه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه اضافی به غیرنظامیان فلسطینی نیازمند حمایت می‌کنند، یک بندر موقت را در ساحل غزه مستقر کردند."

این بندر شناور که اردوی ایالات متحده کار ساخت آنرا در ماه اپریل آغاز کرد، دست‌کم ۳۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته است. هدف از اعمار این بندر شناور، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، طرح‌ ساخت این بندر را در اوایل ماه مارچ پس از آن اعلام کرد که اسراییل مانع ورود کمک‌های بشری به غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح شد.

سنتکام در بیانیۀ خود گفته است که در جریان استقرار این بندر هیچ نیروی امریکایی وارد غزه نشده است.

سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد بار‌ها هشدار داده‌اند که اکثریت ۲.۴ میلیون نفر ساکن در غزه در آستانه قحطی قرار دارند و اگر کمک‌های بشردوستانه به موقع فراهم نشود،‌ فاجعه انسانی در این ساحه رخ خواهد داد.

سازمان ملل متحد استدلال کرده است که باز کردن گذرگاه‌های زمینی و اجازه دادن به لاری‌های کمک‌رسان بیشتر به غزه تنها راه برای جلوگیری از بحران انسانی است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه می‌گویند که در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۰۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

سنتکام گفته است که صدها تن کمک از قبل آمادهٔ انتقال از طریق این بندر شناور است و هزاران تن دیگر در راه است.

قبرس، که نقطهٔ عزیمت کمک‌ها است، اعلام کرد که کشتی امریکایی جیمس ای لوکس روز چهارشنبه با حمل تجهیزات امدادی و "تجهیزات فنی برای تخلیه و انتقال کمک‌ها به بندر" از سواحل این کشور به سمت غزه حرکت کرد.

در همین حال، بریتانیا نیز گفته است که نزدیک به ۱۰۰ تن وسایل سرپناه را در نخستین محموله به بندر شناور خواهد فرستاد.

بر اساس بیانیۀ بریتانیا، این بندر در ابتدا روزانه ارسال حدود ۹۰ لاری کمک‌های بین المللی را به غزه تسهیل می‌کند و به تدریج پس از فعال شدن کامل آن، به ۱۵۰ لاری در روز افزایش خواهد یافت.

بریتانیا نیز تاکید کرده است که این دهلیز آبی "جایگزین کمک‌های ارسال شده از طریق مسیرهای زمینی که سریع ترین و موثرترین راه برای رساندن کمک های مورد نیاز به غزه است، نمی‌باشد."

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا در این بیانیه گفت: "ما می‌دانیم که (کمک‌های) بیشتر به ویژه از طریق زمین نیاز است."

پس از جابجایی این بندر شناور، کشتی‌های تجارتی، کمک‌های بشردوستانه را از طریق همین بندر فراهم خواهد کرد و سپس کمک‌ها برای مردم غزه توزیع خواهد شد.

سنتکام در بیانیهٔ خود گفته است: "سازمان ملل متحد این کمک‌ها را دریافت کرده و توزیع آن را در غزه هماهنگ خواهد کرد."

گروه

XS
SM
MD
LG