لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام همکاری دفتر ملل متحد در غزه با حماس؛ چندین کشور کمک‌های خود را تعلیق کردند


مقر دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی (UNRWA) در غزه
مقر دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی (UNRWA) در غزه

ایالات متحد، آسترالیا، کانادا و شش کشور اروپایی کمک‌های مالی خود به دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی را به دلیل‌ ادعاهای مبنی بر دست داشتن برخی از کارکنان این نهاد در حملات هفتم اکتوبر بر اسراییل، متوقف کردند.

دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی (UNRWA) روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) اعلام کرد که شماری از کارمندان خود را به ظن مشارکت در حملهٔ تروریستی هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل از کار اخراج کرد.

این سازمان گفته است که مقامات اسراییلی اطلاعاتی را مبنی بر مشارکت این افراد در حمله هفتم اکتوبر در اختیار آنان قرار داده است.

شش کشور اروپایی به شمول بریتانیا، آلمان، ایتالیا، هالند، سویدن و فنلند روز شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) اعلام کردند که کمک‌های خود را به دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی متوقف می‌کنند.

ایالات متحده که بزرگترین تامین کننده مالی دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی است، روز جمعه اعلام کرد که کمک‌های مالی به این دفتر را به دلیل اتهامات مربوط به دخالت کارکنان این نهاد در حملات هفتم اکتوبر حماس به اسراییل، به گونهٔ موقت متوقف می‌کند.

دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی تعلیق "تکان دهنده" کمک های مالی توسط چندین کشور کمک کننده را به شدت محکوم کرده است.

فیلیپ لازارینی، رییس دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، در بیانیه‌ای گفت: "تعلیق بودجه به این نهاد در واکنش به اتهامات علیه گروه کوچکی از کارکنان، تکان‌دهنده است" و افزود که "زندگی مردم غزه به این حمایت بستگی دارد".

لازارینی در شبکه ایکس نگاشته است: "فلسطینیان در غزه به این مجازات دسته جمعی اضافی نیاز نداشتند. این همهٔ ما را لکه دار می کند."

پیش از این، رییس دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی روز جمعه در بیانیه‌ای گفته بود: "برای محافظت از توانایی سازمان در ارایه کمک‌های بشردوستانه، تصمیم گرفته‌ام که قراردادهای این کارکنان را فوراً فسخ کرده و تحقیقاتی را برای دریافت حقیقت بدون تأخیر آغاز کنم."

او افزود: "هر کارمند دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی که در اقدامات تروریستی دست داشته باشد، از جمله از طریق پیگرد جنایی، پاسخگو خواهد بود."

دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی نزدیک به۱۳ هزار کارمند فلسطینی در نوار غزه دارد. از آغاز جنگ تا اکنون بیش از ۱۵۰ کارمند این دفتر در غزه کشته شده اند.

لازارینی گفت که تصمیم این نه کشور فعالیت بشردوستانه این کشور در سراسر منطقه، به ویژه در غزه را تهدید می کند.

وزارت خارجه فلسطین از آنچه که به عنوان کمپاین اسراییل علیه دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی توصیف کرد، انتقاد کرده و حماس فسخ قراردادهای کارکنان را "بر اساس اطلاعات بدست آمده از دشمن صهیونیستی" محکوم کرده است.

اسراییل کاتز، وزیر امور خارجه اسراییل، دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی را به داشتن ارتباط با حماس در غزه متهم کرد و از افزایش تعلیق کمک‌ها به آن حمایت و تاکید کرد که این دفتر باید پس از فروکش‌ کردن درگیری‌ها در این منطقه، با نهادها و سازمان‌هایی که به صلح و توسعه واقعی تعهد دارند، جایگزین شود.

فرحان حق، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارات وزیر امور خارجه اسراییل گفت: "ما به لفاظی‌ها پاسخ نمی‌دهیم. دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی در مجموع سوابق برجسته‌ای داشته که ما بارها بر آن تاکید کرده‌ایم."

پیش از این، استیفن دوجاریک، سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد گفته بود که گوتیرش از این موضوع در جریان قرار گرفته و از لازارینی خواسته تا "به سرعت به این موضوع" رسیدگی کند.

دوجاریک در بیانیه‌ای گفت که گوتیرش افزوده که تحقیقات باید این اطمینان را بدهد که هر یک از کارمندان دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی که "در حملات هفتم اکتوبر یا هر گونه فعالیت جنایتکارانهٔ دیگر مشارکت داشته" باید فوراً اخراج و تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG