لینک های دسترسی

Breaking News

تغییرات اقلیمی مناطق کوهستانی هند را با خطر مواجه کرده است - پژوهش


لغزش زمین در ایالت هیماچال پردیش هند
لغزش زمین در ایالت هیماچال پردیش هند

یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی سبب افزایش باران و کاهش برفباری در مناطق کوهستانی نیم کره شمالی شده و منطقهٔ کوهستانی هیمالیا در هند را با خطر مواجه کرده است.

باران‌های شدید موسمی در ایالت کوهستانی هیماچال پردیش طی دو ماه گذشته، سبب لغزش زمین و سرازیر شدن سیلاب‌ها شده است. شماری از ساختمان‌ها و جاده‌ها تخریب شده و صدها نفر مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند. مقامات این ایالت حالت اضطرار را اعلان کرده اند.

سازمان‌های خدمات اجتماعی برای آسیب دیدگان در هیماچال پردیش کمک فراهم می‌کنند.

سنسار چند، کارمند ادارهٔ خدمات اجتماعی، در مورد شدت باران‌های موسمی و ویرانی‌های ناشی از آن گفت: "این خشم طبعیت است ما نمی‌دانیم چی بود آیا انفجار ابر بود و یا اینکه زمین فرورفت. هیچ وقت همچو چیزی را ندیده بودم."

محمد اومبادی، یکی از نویسندگان تحقیق تازه که در مجله طبیعت نشر شده، از خطرات ناشی از ریزش شدید باران و کاهش برفباری هشدار داده و می‌گوید که این وضعیت سبب سرازیر شدن سیلاب‌ها، لغزش زمین، فرسایش خاک و تاثیرات منفی دیگر به خصوص در مناطق کوهستانی می‌گردد.

باشندگان مناطق کوهستانی هیمالیا در هند شاهد دست اول تغییر اقلیم استند.

سیرل چندر، جغرافیا شناس، در مورد گفت: "برفباری غیر منظم است. بسیار ناوقت می بارد و با آمدن تابستان دفعتاً آب می‌شود و سبب فشار بیشتر بر تپه‌ها می‌شود. سپس باران‌های موسمی رطوبت را بیشتر می‌سازد."

محمد اومبادی می‌گوید که شدت ریزش باران بر مناطق هیمالیا نسبت به سایر مناطق کوهستانی تاثیر بیشتر بجا می‌گذارد.

او گفت:‌ "همچنان رقم بیشتر یخچال‌ها در حال آب شدن است. وقتی این دو پروسه یکجا شوند تهدید سیلاب‌ها و لغزش زمین را بیشتر می‌سازد. به اساس این دو دلیل کوه‌های هیمالیا از جمله مناطقی است که در برابر گرم شدن جهانی اقلیم و تغییرات آب و هوا به خطر مواجه است."

محققین می‌گویند که ساختن سریع تعمیرات و جاده ها در مناطق کوهستانی نیز به مشکلی افزوده است که حل آن کار آسانی نیست.

باشندگان این مناطق از بودوباش بالای تپه هایی که چندین نسل زندگی کرده اند، می‌ترسند و می‌گویند که دیگر این ساحات برای شان مصوون نیست.

گروه

XS
SM
MD
LG