لینک های دسترسی

Breaking News

شمار بیجاشدگان داخلی در جهان به بلندترین حد رسیده است


نمای هوایی از ساختارهای موقتی بیجاشدگان در سومالیا
نمای هوایی از ساختارهای موقتی بیجاشدگان در سومالیا

نهادهای ناظر بین‌المللی گزارش داده اند که جنگ اوکراین و آفات طبیعی به ویژه سیلاب‌ها در پاکستان در سال گذشته سبب شده تا ده‌ها میلیون نفر در داخل کشورها آواره شوند.

مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی و شورای پناهندگان ناروی امروز پنجشنبه ۱۱می (۲۱ ثور) در یک گزارش مشترک گفتند که در سال ۲۰۲۲ کم و بیش ۷۱.۱ میلیون بیجا شدهٔ داخلی در جهان ثبت شد که در مقایسه با یک سال پیش ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش در سال گذشته، برخی از افراد چندین بار در طول سال مجبور به ترک محل از یکجا به جای دیگر شدند.

الکساندرا بیلاک، رییس مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی گفت که این رقم "بسیار زیاد" است. او افزود: "البته که جنگ اوکراین و سرازیر شدن سیلاب‌ها در پاکستان، درگیری‌های جدید و مداوم در سراسر جهان، و تعدادی از آفات ناگهانی که ما از قاره امریکا تا اقیانوس آرام شاهد آن بوده ایم، سبب افزایش بیجاشدگان داخلی بوده است."

آوراگی های پیهم

سال گذشته، تعداد آوارگان داخلی جدید ناشی از جنگ و درگیر ها به ۲۸.۳میلیون نفر افزایش یافت. این رقم تقریباً دو برابر سال قبل و سه برابر بیشتر از میانگین سالانه در دهه گذشته است.

گزارش می افزاید که در نتیجه جنگ در اوکراین در سال گذشته بیش از ۱۷میلیون نفر در داخل آن کشور بیجا شدند و همچنان، هشت میلیون نفر در اثر سرازیر شدن سیلاب ها در پاکستان مجبور به ترک مناطق اصلی شان شدند.

در گزارش آمده است که کشورهای جنوب صحرای افریقا شاهد بیجا شدن حدود ۱۶.۵ میلیون نفر بود که بیش از نیمی از آنان به دلیل درگیری، به ویژه در جمهوری دموکراتیک کانگو و اتیوپیا بوده است.

همچنان انتظار می رود که تعداد بیجاشدگان داخلی در جهان در سال جاری به سبب درگیری های تازه مانند خشونت ها در سودان که صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرد، افزایش یابد.

بر اساس ارقام سازمان ملل متحد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در اثر درگیری‌هایی که در ۱۵ اپریل در سودان آغاز شد در داخل آن کشور بیجا شده و۱۵۰ هزار نفر دیگر ازاین کشور فرار کرده ‌اند.

بحران امنیت غذایی

در حالی که آوارگی داخلی یک پدیده جهانی است، نزدیک به سه چهارم بیجاشدگان جهان فقط در ده کشور سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کانگو، اوکراین، کولمبیا، اتیوپیا، یمن، نایجریا، سومالیا و سودان زندگی می کنند.

بسیاری از آنها به دلیل منازعات حل نشده که سال ها طول کشیده و همچنان درگیری های گذشته، مجبور به ترک منازل شده اند.

ین ایگلند، رییس شورای پناهندگان ناروی گفت: "درگیری‌ها و آفات طبیعی در سال گذشته آسیب‌پذیری‌ها را تشدید بخشیده و باعث آوارگی در مقیاسی شد که قبلاً دیده نشده بود... جنگ در اوکراین به بحران امنیت غذایی جهانی دامن زد و بیشترین صدمه را به آوارگان داخلی بر جاگذاشت. "

XS
SM
MD
LG