لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: بیش از ۸۲ درصد قربانیان عفونت حاد تنفسی در افغانستان کودکان اند


سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی گفته است که بخش اعظم مبتلایان بیماری عفونت حاد تنفسی و مرگ‌ و میر ناشی از آن را در افغانستان کودکان تشکیل می‌دهند.

این سازمان گزارش داده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۴۲۳هزار مورد عفونت حاد تنفسی – ذات‌الریه در ۳۴ ولایت افغانستان ثبت شد که از این میان دوهزار و ۸۸۹ بیمار جان باختند.

سازمان جهانی صحت گفته است: " از مجموع مرگ‌ومیرها، ۲۳۷۹ نفر [۸۲.۳ درصد] کودکان زیر پنج سال و ۱۳۳۸ نفر [۴۶.۳ درصد] زنان بودند."

آمار این سازمان نشان می‌دهد که از مجموع تمام بیماران عفونت حاد تنفسی، بیش از ۶۱ درصد را کودکان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت در هفته اول ماه جنوری حدود ۳۸هزار مورد بیماری حاد تنفسی و ۹۱ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در سراسر افغانستان ثبت کرده است.

بر اساس معلومات این سازمان، تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود ۲.۵ درصد کاهش یافته است، اما موارد ابتلا بیش از ۱۵ درصد افزایش را نسبت به هفته اخیر ماه دسمبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. به باور این سازمان، افزایش موارد ابتلا می‌تواند مرتبط به سرمای زمستان باشد.

سازمان جهانی صحت گفته است که تعداد واقعات کنونی این بیماری بالاتر از میانگین تعداد موارد گزارش شده در طول سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ است. اما به باور این سازمان، افزایش آمار نشان‌دهنده بهبود گزارش‌دهی به دلیل ارتقای سیستم نظارت و گسترش سایت‌های محافظتی است.

برای مقابله با بیماری حاد تنفسی، سازمان جهانی صحت کمیته‌های آمادگی و واکنش اضطراری در سطح ولایت‌ها فعال کرده و تیم‌های پشتیبانی نظارتی این سامزان نیز فعالانه در فعالیت‌های بررسی و واکنش شیوع بیماری در ۳۴ ولایت اشتراک دارند.

گزارش گفته است: "بازدیدهای نظارتی در ولایت‌های مختلف برای تقویت تشخیص زودهنگام و واکنش به موقع به شیوع بیماری‌ عفونت حاد تنفسی انجام شده است. از جنوری ۲۰۲۳ در مجموع ۱۴۱۱ کارمند صحی جامعه برای مدیریت بیماری عفونت حاد تنفسی در هشت زون آموزش دیده اند."

بخشی از آمادگی و پاسخ به شیوع بیماری عفونت حاد تنفسی، سازمان جهانی صحت در نظر دارد که بیش از ۴۷۰۰ بسته صحی را برای تشخیص سریع این بیماری و همچنان کووید۱۹ در دفاتر فرعی منطقه‌ای در زون‌های مختلف افغانستان توزیع کند.

این سازمان گفته است که علاوه بر این، حدود ۴۰۰ بستهٔ صحی را برای مدیریت این بیماری، به عنوان بخشی از برنامه آمادگی زمستانی و پاسخ به شیوع بیماری عفونت حاد تنفسی در کابل و ولایت جابجا کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG