لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب فضاپیمای ناسا به مهتاب به تعویق افتاد


پرتاب فضاپیمای جدید ادارۀ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) روز شنبه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) برای دومین بار به تعویق افتاد.

تصمیم ناسا مبنی بر تاخیر پرتاب این راکت هنگامی اتخاذ شد که تیم پرتاب در حال سوخت‌رسانی به راکت، متوجه شدند که مواد سوخت از آن به بیرون نشت می‌کند.

در یک هفتۀ گذشته، این دومین بار است که ناسا نزدیک به یک میلیون گیلن مواد سوخت را به این راکت ۹۸ متری تزریق کرده است. ابتداد قرار بود این راکت صبح دوشنبه ۲۹ اگست به فضا پرتاب شود، اما این برنامه به دلیل نقص فنی و نشت مواد سوخت به تاخیر افتاد.

سپس در بامداد روز شنبه سوم سپتمبر نیز به رغم تدابیر احتیاطی و بررسی‌های متعدد، همزمان با طلوع آفتاب، زنگ خطر "فشار بیش از حد" راکت به صدا درآمد و عملیات تزریق سوخت برای مدت کوتاهی متوقف شد، اما این وقفه آسیبی ایجاد نکرد و تیم انجنیران ناسا دوباره به کار ادامه دادند.

با اینحال، دقایقی بعد، مواد سوخت هایدروجنی از قسمت موتور در پایین راکت شروع به نشت کرد. انجنیریان تلاش‌کردند تا آنچه را که گمان می‌رفت یک شکاف باشد، ببندند و راکت را پس از چاشت شنبه از مرکز فضایی کنیدی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کنند، اما به ظاهر این پرتاب به زمان دیگر موکول شد.

در صورتیکه تمام آزمایش‌های این پرواز بدون سرنشین موفقانه انجام شود، ناسا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به مدار مهتاب فرستاده و نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ دو فضانورد را در سطح مهتاب پیاده خواهد کرد.

مقام‌های ناسا گفته اند که این پرواز آزمایشی شش هفته دوام خواهد کرد، اما به گفتۀ آنان در صورتیکه کدام مشکل یا نقیصه پیش آید، ممکن این سفر کوتاه تر شود.

تنها هزینۀ ماموریت آزمایشی پرتاب فضاپیما به مهتاب بیش از چهار میلیارد دالر است و تا زمانیکه ناسا در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به سطح مهتاب پیاده کند، هزینۀ مجموعی این پروژه به ۹۳ میلیارد دالر بالغ خواهد شد.

آخرین باری که انسان بر روی ماه قدم گذاشت ۵۰ سال پیش در ۱۹ دسمبر سال ۱۹۷۲ در ماموریت اپولو ۱۷ بود.

XS
SM
MD
LG