لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ: زمان آن است که ترکیه با پیوستن سویدن به ناتو توافق کند


منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) امروز ۲۷ نومبر (ششم قوس) گفت که ترکیه باید هر چه زودتر درخواست سویدن را برای پیوستن این کشور به ناتو، منظور کند.

ینس استولتنبرگ امروز پیش از نشست وزیران خارجۀ این پیمان در بروکسل گفت که سویدن هر آنچه را تعهد کرده بود انجام داده است و اکنون زمان آن فرارسیده تا ترکیه روند پیوستن این کشور را با ناتو نهایی کند.

منشی ناتو اظهار امیدواری کرد که روند تاییدی در پارلمان ترکیه سرعت بگیرد. پارلمان ترکیه در جریان ماه جاری مناظره را در خصوص پیوستن سویدن به ناتو آغاز کرد.

ترکیه و هنگری، دو عضو ناتو، پس از گذشت ۱۸ ماه هنوز هم درخواست سویدن را برای پیوستن با ناتو را منظور نکرده اند. برای پیوستن اعضای جدید به ناتو، باید تمام اعضای برحال آن رای موافق بدهند.

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن به خاطر حضور اعضای حزب کارگران کردستان در سویدن وجود دارد. ترکیه حزب کارگران کردستان را سازمان دهشت افگن می‌خواند.

تنش میان ترکیه و سویدن پس از آن تشدید شد که استکهلم زیر قانون آزادی بیان سوختاندن نسخه‌های از قرآن را در جریان اعتراضات، اجازه داد.

اردوغان حد اقل در دو مورد سوختن نسخۀ‌های از قرآن در سویدن به استکلهم هشدار داده و گفته بود که با چنین اقدامات از انقره توقعات خیرخواهانه نداشته باشد.

رییس جمهور ترکیه پیش از آن نیز از سویدن خواسته بود تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها تن از کردهایی را به این کشور مسترد کند که انقره آنان را به انجام اعمال تروریستی و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

اما اردوغان سپس گفت که از درخواست سویدن برای کسب عضویت ناتو به شرطی حمایت خواهد کرد که راه برای عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا باز شود.

رییس جمهور ترکیه گفت رهبرانی که جلو عضویت ترکیه را در اتحادیۀ اروپا گرفته اند، از وی می‌خواهند که از درخواست سویدن برای کسب عضویت ناتو حمایت کند.

اردوغان افزود: "تقریباً تمامی اعضای ناتو، اعضای اتحادیۀ اروپا اند. اکنون خطاب به این کشورها می‌گویم، کشورهایی که ترکیه را مجبور کرده اند برای بیش از ۵۰ سال انتظار بکشد، و یک بار دیگر در ویلنیوس آنان را مخاطب قرار خواهم داد. نخست، راه عضویت ترکیه به اتحادیۀ اروپا را باز کنید، پس از آن ما راه را برای سویدن خواهیم گشود، همانگونه که برای فنلند گشودیم."

این در حالی است که ۲۹ عضو دیگر این پیمان امیدوار پیوستن سویدن بوده و انتظار داشتند تا در نشست هفتۀ جاری در بروکسل از این کشور رسماً پذیرایی بکنند.

اما این موضوع هنوز هم در پارلمان ترکیه در سطح کمیته ها مورد بحث قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG