لینک های دسترسی

Breaking News

تقریباً تمام جمعیت جهان هوای آلوده را تنفس می‌کند – گزارش


سازمان جهانی صحت گزارش داده است که ۹۹ درصد جمعیت جهان هوای آلوده با شمار زیاد آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند که همه ساله منجر به مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود.

آمار جدید سازمان جهانی صحت که روز دوشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) نشر شد، حاکی از آن است که مشکل آلودگی هوا در هر گوشه و کنار جهان وجود داشت، اما این وضعیت در کشورهای فقیر وخیم‌تر است.

ماریا نیرا، مسوول محیط زیست، تغییر اقلیم و صحت در سازمان جهانی صحت گفت: "تقریباً صد در صد جمعیت جهان هوایی را تنفس می‌کنند که آلاینده‌های آن بالاتر از معیار سفارش شدۀ سازمان جهانی صحت است. این یک مشکل بزرگ صحت عامه است."

چهار سال پیش سازمان جهانی صحت گزارش داده بود که بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان از آلودگی هوا متاثر اند، ما در آن زمان این نهاد جهانی معیارها برای کیفیت هوایی تنفسی را جدی‌تر ساخته بود.

سازمان جهانی صحت گفته است که زیان‌های ناشی از آلودگی هوا به سرعت در حال رشد است. هرچند، سازمان ملل متحد سال گذشته گفته بود که محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع کروناویروس بهبود کوتاه مدت را در کیفیت هوا به وجود آورده است.

سازمان جهانی صحت اطلاعات مرتبط به کیفیت هوای بیش از ۶۰۰۰ شهر را از ۱۱۷ کشور جهان گرد آوری کرده است که تقریباً از ۸۰ درصد ساحات شهرنشین جهان نمایندگی می‌کند.

افزون بر این، به گفتۀ خانم نیرا، سازمان جهانی صحت اطلاعات ماهواره‌ای و مدل‌های محاسباتی را برای تعیین کیفیت هوا در مطالعۀ جدید به کار بسته است.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، کشورهای حوزۀ شرق مدیترانه و منطقۀ جنوب‌شرق آسیا بی‌کیفیت‌ترین هوا را دارند که به گفتۀ سازمان جهانی صحت مستلزم کاهش فوری مصرف انرژی فسیلی می‌باشد.

گزارش سازمان جهانی صحت بر ذرات خطرناک موجود در هوا که بین ۲.۵ تا ۱۰ مایکرومتر قطر داشته و به نام مخفف PM10 یاد می‌شود و ذراتی با قطر کمتر از ۲.۵ مایکرومتر مسما به PM2.5 تمرکز کرده است.

ذرات PM2.5 حاوی زهرهایی مانند سلفیت و کاربن سیاه است که بیشترین خطر صحی را متوجه صحت انسان‌ها می‌کند، زیرا این ذرات بسیار کوچک بوده و تا عمیق‌ترین بخش‌های سیستم تنفس و قلب و رگ‌های بدن رسیده می‌تواند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت کم و بیش هفت میلیون نفر در جهان سالانه در اثر بیماری‌ها و عوامل مرتبط با تنفس هوای آلوده جان می‌بازند که با بهبود کیفیت هوای تنفسی از اکثر این موارد مرگ و میر می‌توان پیش‌گیری کرد.

XS
SM
MD
LG