لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای کسب حمایت واشنگتن؛ نتنیاهو در کانگرس امریکا سخنرانی می‌کند


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل روز چهارشنبه ۲۴ جولای (سوم اسد) در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرده و انتظار می‌رود که این سخنرانی به هدف جلب حمایت واشنگتن از اسراییل در جنگ بر ضد گروه حماس باشد.

نتنیاهو در حالی به ایالات متحده سفر کرده است که فشارها در داخل اسراییل به خاطر رهایی گروگان‌های اسراییلی از بند گروه حماس، بر وی افزایش یافته است.

ایالات متحده، مصر و قطر از ماه‌ها به اینسو تلاش دارند تا برای استقرار آتش‌بس میان اسراییل و حماس میانجی‌گری کنند تا توقف جنگ، رهایی گروگان‌ها و جریان کمک‌های بشری را به غزه تضمین کند.

تا کنون تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس نتیجه نداده است و با تداوم جنگ در غزه، تهدید یک منازعۀ گسترده‌تر در منطقه موجود است، زیرا هم اکنون اسراییل با حملات از سوی گروه حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن روبرو است.

نتنیاهو گفته است که در سفر به ایالات متحده برای کسب حمایت هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- ایالات متحده از اسراییل تلاش می‌کند. حضور صدر اعظم اسراییل در واشنگتن، انقسام میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را در امریکا افزایش داده است، طوریکه شماری از قانونگذاران دموکرات در کانگرس ایالات متحده گفته است که سخنرانی وی را تحریم می‌کنند.

برد شرمن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده پیش از سخنرانی نتنیاهو در صحبت با بخش اردوی صدای امریکا گفت که نتنیاهو به خاطر مقاصد سیاسی حزب جمهوریخواه برای سخنرانی در کانگرس دعوت شده است.

براین مست، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، پیش از سخنرانی نتنیاهو در صحبت با بخش اردوی صدای امریکا گفت که برخلاف ادعایی که از حماس و گروه‌های همسو با آن شنیده است، منتظر است که واقعیت عینی را از زبان صدر اعظم اسراییل بشنود که چه جریان دارد.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، که نتنیاهو را برای سخنرانی دعوت کرده است، از عدم حضور کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده در جریان سخنرانی وی انتقاد کرده و آن را "توجیه ناپذیر" توصیف کرده است.

کاملا هریس امروز سرگرم سفر برای کمپاین‌های انتخاباتی است. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه اعلام کرد که از ادامۀ رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نومبر ۲۰۲۴ کنار می‌رود و از کاملا هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نومبر ابراز حمایت کرد.

جیمز دیوید ونس، معاون تکت انتخاباتی دونالد ترمپ نیز در جریان سخنرانی نتنیاهو در کانگرس ایالات متحده سرگرم سفر برای کارزارهای انتخاباتی است.

برنی سندرز، سناتور دموکرات، ضمن انتقاد از سیاست‌های نتنیاهو در قبال غزه و کرانۀ غربی گفته است که در سخنرانی وی در کانگرس ایالات متحده شرکت نخواهد کرد.

دیک دوربان، سناتور دیگر دموکرات نیز گفته است که در حالیکه در کنار اسراییل می‌ایستد، در سخنرانی نتنیاهو شرکت نمی‌کند.

منتقدان حکومت نتنیاهو را به خاطر چگونگی جنگ در غزه نقد کرده و استدلال می‌کنند که حکومت اسراییل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و تضمین از جریان کمک‌های بشری به غزه کوتاهی کرده است.

اسراییل این انتقادها را رد کرده و استدلال می‌کند که گروه تندرو حماس در ساحات رهایشی و مسکونی عملیات کرده و جان غیرنظامیان فلسطینی را به مخاطره می‌اندازد.

چندین تظاهرات در جریان حضور نتنیاهو در واشنگتن و سخنرانی وی در کانگرس ایالات متحده برنامه ریزی شده است. معترضان روز سه شنبه نیز تظاهراتی را در بیرون یکی از ساختمان‌های اداری کانگرس امریکا و نیز هوتل محل اقامت نتنیاهو راه اندازی کردند.

برد شرمن گفت: "اسراییل توافقنامۀ آتش‌بس را پذیرفته و حماس آن را رد کرده است...مضحک است که طرفداران حماس، اینجا در ایالات متحده می‌گویند که همین اکنون آتش‌بس شود."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پی حملۀ حماس، نظامیان اسراییلی در نه و نیم ماه گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در نتیجهٔ آن به گفتۀ وزارت صحت غزه که زیر کنترول حماس است بیش از ۳۹هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG