لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی مبارزه با کار کودکان؛ ملل متحد: ۱۹ درصد کودکان افغان کار می‌کنند


هم‌زمان با ۱۲ جون؛ روز جهانی مبارزه با کار کودکان، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که در افغانستان ۱۹ درصد کودکان به کارگری مشغول اند.

اوچا از رفاه و آینده کودکان کارگر افغان به شدت ابراز نگرانی کرده و با نشر پیامی در ایکس نگاشته است:‌ "ما باید با هم کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر کودکی فرصت یادگیری و رشد در یک محیط امن را داشته باشد."

نبود اشتغال، فقر و بی‌سرپرستی خانواده‌ها سبب شده است که کودکان افغان در به کار رو آوردند.

بر اساس آمار ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان، ساختار نفوس این کشور را بیشتر نیروی جوان تشکیل می‌دهد و نزدیک به نصف نفوس آن (۴۸ درصد)، کودکان زیر ۱۵ سال استند.

امسال، روز جهانی مبارزه با کار کودکان، تحت شعار " بیایید به تعهدات خود عمل کنیم: به کار کودکان پایان دهیم" تجلیل می‌شود.

در این حال، سمیع‌الله ابراهیمی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان با نشر پیامی در ایکس گفته است که طالبان تلاش می‌کنند تا جلو کار شاقۀ کودکان را بگیرند و از طریق حمایت خانواده‌های شان به نحوی به آنان رسیدگی شود.

ابراهیمی گفت: "برای کودکانی که مصروف کارهای شاقه اند، یتیم یا بی‌پرست استند، وزارت کار و امور اجتماعی در مرکز و تمام ولایات مراکز آموزش را فعال کرده است تا در این مراکز از آنان حفاظت شوند، آموزش ببیند و پرورش یابند و به تعلیم و تربیه که حق اساسی شان است، دسترسی بیابند."

به گفتۀ سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان، برای سرپرستان خانواده‌های فقیر از طریق آموزش‌های حرفه‌ای و مسلکی برنامه‌های آموزشی را برگزار می‌کند تا در آینده صاحب کار شوند.

آمار ملل متحد نشان می‌دهد که به شمول افغانستان، حدود ۱۶۰ میلیون کودک در سراسر جهان سرگرم کار اند که آنان را از آموزش باز داشته و رفاه و آیندۀ شان را تهدید می‌کند.

اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد (UNODC) در ایکس نگاشته است که کودکان برای کار اجباری در زراعت، معدن، یا نوکری منزل قاچاق می‌شوند.

این اداره ملل متحد تاکید کرده است: "در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، بیایید از حمایت بهتر از کودکان در برابر استثمار حمایت کنیم و برای آینده‌ای که در آن هر کودکی در امنیت باشد، تلاش کنیم."

در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، ملل متحد از کشورها خواسته است که کنوانسیون شماره ۱۸۲ سازمان بین المللی کار در مورد بدترین اشکال کار کودکان را به طور موثر اجرایی کنند.

این کنوانسیون "هر شکل از بردگی یا اقدامی شبیه بردگی، فروش و قاچاق کودکان، استخدام کودکان و بردن آن‌ها دور از خانه و خانواده به‌ جهت استثمار آنها، بیگاری کودکان در نزد شخص طلبکار و استفاده نظامی از کودکان" را ممنوع قرار داده است.

همچنان ملل متحد خواستار تقویت اقدامات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به کار کودک در همه اشکال آن، از طریق اتخاذ سیاست‌های ملی و رسیدگی به علل ریشه‌ای کار کودکان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG