لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی دو میزایل بالستیک را پرتاب کرد


پرتاب میزایل بالستیک توسط کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
پرتاب میزایل بالستیک توسط کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

خبرگزاری یونهاپ کوریای جنوبی از قول نظامیان ارشد آن کشور گزارش داده است که کوریای شمالی اوایل صبح چهار‌شنبه ۱۹ جولای (۲۷ سرطان) دو میزایل بالستیک را به سمت آب‌های شرق آن کشور پرتاب کرد.

پرتاب این میزایل‌های یک روز پس از آن صورت گرفت که یک کشتی زیر دریایی ایالات متحده مجهز با تسلحیات هسته‌ای، پس از چندین دهه وارد بندر شهر جنوبی بوسان واقع در شبه جزیرهٔ کوریا شد.

خبرگزاری یونهاپ از قول لوی‌درستیز قوای مسلح کوریای جنوبی گزارش داده است که این دو میزایل از منطقهٔ‌ سونان واقع در پیونگ یانگ، پایتخت کوریای شمالی، پرتاب شده است. بر اساس این گزارش، این دو میزایل پس از طی کردن مسافت ۵۵۰ کیلومتر در آب‌های شرق آن کشور فرو آمدند.

لوی درستیز قوای مسلح کوریای جنوبی ضمن محکومیت پرتاب این میزایل‌ها،‌ آنرا ''اقدام تحریک‌ آمیز قابل ملاحظه'' و تخظی آشکار از قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد خوانده است.

وزارت دفاع جاپان نیز پرتاب این دو میزایل بالستیک توسط کوریای شمالی را ثبت کرده است.

پرتاب میزایل‌های اخیر بخشی از یک سلسله آزمایش‌های تسلیحاتی است که توسط پیونگ یانگ انجام شده است. این آزمایش تسلیحاتی در حالی صورت می‌گیرد که سیول و واشنگتن به دلیل تشدید تنش‌ها با کوریای شمالی، همکاری های دفاعی شان‌ را تقویت می‌کنند.

پیش از این، کوریای شمالی چهار‌شنبهٔ گذشته نیز یک میزایل بالستیک قاره‌ پیما را از سواحل آن کشور پرتاب کرد، اقدامی که از سوی ایالات متحده، کوریای جنوبی و جاپان محکوم شد.

بر اساس گزارش‌ها، کیم جونگ اون،‌ رهبر کوریای شمالی، شخصاََ پرتاب این میزایل بالستیک را نظارت کرد، میزایلی که قبل از این فقط یک بار در ماه اپریل سال روان میلادی آزمایش شده بود.

کوریای شمالی از سال ۲۰۲۲ میلادی تا حالا بیش از ۱۰۰ میزایل بالستیک، به شمول میزایل‌های قاره پیما را آزمایش کرده است. کوریای شمالی همچنان به تاریخ ۳۱ ماه می ۲۰۲۳ یک راکت حامل ماهوارهٔ جاسوسی آن کشور را پرتاب کرد، اما لحظاتی پس از پرتاب، آن را به دلیل نقص فنی در بحر سقوط داد.

در همین حال، قرار است کوریای جنوبی و ایالات متحده بار دیگر تمرینات نظامی مشترک شان را در ماه آینده راه اندازی کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG