لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: یک سوم خانواده‌های افغان از مواد مخدر متاثر شده اند


دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارشی گفته است که افغانستان به دلیل اعتیاد به مواد مخدر با مشکلات قابل توجهی مواجه است و مواد مخدر از هر سه خانواده در این کشور یکی را آسیب زده است.

بر اساس گزارش این ادارۀ ملل متحد که ناوقت روز چهارشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) نشر شد، بیماری‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در افغانستان نیز افزایش یافته است.

در گزارش آمده است: "دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۱ با ۷۴هزار نفر که با تهدید یا اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر روبرو بودند، در زمینه پیشگیری از مواد مخدر و تقویت روند درمان معتادان کمک کرده است".

به گفتۀ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، مصرف مواد مخدر بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و باعث اختلالات عصبی و جسمی از جمله ایدز، سل و سایر بیماری‌های عفونی می‌شود که مرگ، بیکاری، بدنامی، جنایت و خشونت پیامدهای آن است.

گزارش با اشاره به دهه‌های طولانی جنگ و بی‌ثباتی در افغانستان گفته است که شمار زیادی از افغان‌ها از بیماری‌های روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه رنج ببرند و این موارد آنان را در برابر استعمال مواد مخدر آسیب‌پذیر کرده است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که ۶۰ درصد جمعیت افغانستان زیر ۲۵ سال سن دارند، به همین دلیل این کشور در زمینه مواد مخدر یکی از جوان‌ترین و سریع‌ترین جمعیت در جهان را دارد و تلاش برای جلوگیری از آن بسیار مهم است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که در این کشور از طریق برنامه‌های مهارت های خانواده در سطح ملی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر، جنایت و خشونت کار می‌کند.

گزارش حاکیست که این برنامه‌ها برای کودکان بین ۸ تا ۱۴ سال طراحی شده است که بر آموزش، رشد مهارت‌ها، رفاه کودکان و سلامت روحی خانواده تمرکز دارد.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که از برنامه‌های کاهش آسیب مواد مخدر در افغانستان حمایت می‌کند و در ترتیب استراتیژی‌ها برای پیشگیری و درمان ایدز (HIV)، سل و سایر بیماری‌های مشابه با این کشور کمک می‌کند.

به گفتۀ این اداره، بیش از دو هزار نفر از پالیسی‌سازان، کارمندان صحت عامه، ارایه‌دهندگان مراقبت‌های اجتماعی و مامورین معارف در پیشگیری و درمان مواد مخدر این اداره و سازمان جهانی صحت در افغانستان مشارکت دارند که در داخل و خارج از این کشور آموزش دیده اند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد گفته است که از سال ۲۰۲۲ یک صندوق امانتی ویژه برای افغانستان ایجاد کرده که از طریق آن از تلاش‌های نهادهای امدادرسان برای رفع نیازهای بشری در این کشور حمایت کرده است.

اخیراً در مورد مصرف مواد مخدر در افغانستان سرویی صورت نگرفته است، اما یک سروی که در سال ۲۰۱۴ با کمک اداره تحکیم قانون وزارت امور خارجه امریکا انجام شد، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، بالغ بر سه و نیم میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد شده اند.

این در حالی است که عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، بارها تعداد معتادان به مواد مخدر در افغانستان را نزدیک به پنج میلیون نفر بیان کرده و گفته است که از این میان، یک میلیون نفر آنها زنان و کودکان اند.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر ۱۱۰ مرکز ترک اعتیاد در ولایات مختلف افغانستان فعال است که معتادان به مواد مخدر به شمول کودکان و زنان در آنها تحت درمان قرار دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG