لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۰۰ عضو انستیتیوت موسیقی افغانستان، این کشور را ترک کردند


بیش از ۱۰۰ دانش آموز و معلم موسقی انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان روز یکشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان ) به دوحه رسیدند.

احمد سرمست، بنیانگذار و رییس این انستیتیوت به خبرگزاری فرانس پرس گفت که قرار است این گروه ۱۰۱ نفری که حدود نیمی از آنان زنان و دختران اند با حمایت دولت پرتگال به این کشور بروند.

آقای سرمست افزود که این افراد با کمک سفارت قطر در کابل در گروه‌های کوچک به میدان هوایی کابل منتقل شدند، اما علاوه کرد که موفقیت عملیات تا آخرین لحظه در تردید قرار داشت چون دو بار از طرف طالبان بخاطر نداشتن ویزه و سفر با پاسپورت خدمت متوقف شده بودند. او افزود که این مشکل با میانجی‌گری سفارت قطر حل شد.

احمد سرمست گفت: "درک من این است که موضوع روی نوع پاسپورت نبود بلکه بیشتر مربوط به این بود که دختران از کشور فرار می کردند."

او افزود که این پرواز نتیجه یک برنامهٔ طولانی پس از تصرف افغانستان توسط طالبان بود.

رییس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان افزود: "از زمانی که طالبان قدرت را در کابل به دست گرفتند، تبعیض علیه موسیقی و نوازندگان آغاز شد. مردم افغانستان بار دیگر خفه شدند."

بسیاری از نوازندگان ارکستر زهرا نیز شامل این گروه بودند. تمام نوازندگان در ارکستر زهرا بانوان استند.

آقای سرمست گفت هنگامی که طیارهٔ حامل آنان ساعات پس از معطلی سرانجام پرواز کرد احساسات بر وی غلبه کرد: "آن زمان اشک‌های زیادی جاری شد. من بی‌وقفه گریه کردم. خانواده‌ام نیز همرایم گریه کردند. این شادترین لحظه در تمام زندگی من بود."

طالبان در دوران حکومت شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ موسیقی را به طور کامل منع کرده بودند. اما موضع این گروه تاکنون متناقص بوده و هنوز دستور مشخصی در مورد نواختن یا گوش دادن به موسیقی صادر نشده است.

طالبان به اعضای انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان گفته بودند که تا اطلاع ثانی در خانه بمانند، اما هیچ اطلاعی بعدی به آن‌ها داده نشد.

آقای سرمست گفت هنوز هم ۱۸۴ دانش آموز و معلم این انستیتیوت در افغانستان باقی مانده و تلاش برای خروج آن‌ها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG