لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان ۱۲۹ نفر را در پیوند به حمله بر مسیحیان بازداشت کرد


مقامات پاکستان روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفتند که پولیس این کشور بیش از ۱۰۰ نفر را در پیوند به آتش کشیدن کلیساها و خانه‌های مسیحیان در شرق این کشور بازداشت کرده است.

گروهی از معترضین خشمگین روز چهارشنبه چندین کلیسا را پس از آن به آتش زدند که جمعی از متعصبان مذهبی یک خانوادهٔ مسیحی را به هتک حرمت به قرآن متهم کردند.

در جریان این یورش کم از کم یک کلیسا کاملاً و چهار کلیسای دیگر قسماً تخریب شده و بیش از ۲۰ خانه اقلیت مسیحی آتش زده شده یا به شدت آسیب دیده است.

این حادثه تلفاتی در پی نداشت چون مسوولین به اسرع وقت مسیحیان ساکن منطقهٔ فیصل‌آباد را به جای امن انتقال دادند.

شازیه امجد در حالی که در بیرون از خانه‌اش که روز چهارشنبه به آتش کشیده شد، گریه می‌کرد، گفت: "ما در خانه نشسته بودیم که ناگهان شنیدیم که گروهی می آیند و خانه‌ها را می سوزانند و به کلیساها حمله می کنند."

او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که آشوبگران وسایل و اثاثیه خانهٔ آنها را سوختاندند و متباقی چیزی را که با خود داشتند در هنگام نقل مکان به جای امن به سرقت برده شد.

امجد و سایر مسیحیان گفتند که اغتشاشگران برای سوختاندن منازل از تیل پطرول کار می‌گرفتند و جواهرات و چیزهای قیمتی را به سرقت می‌بردند.

مقامات محلی برای جلوگیری از خشونت بیشتر مکاتب و دفاتر را تعطیل کرده و تجمعات را به مدت یک هفته ممنوع کرده اند.

این خشونت ها با محکومیت سراسری مواجه شد و انوارالحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان به پولیس دستور داده تا از دستگیری آشوبگران اطمینان حاصل کند.

رضوان خان، فرمانده پولیس منطقه روز پنجشنبه گفت که ۱۲۹ مظنون دستگیر شده و اوضاع تحت کنترول است.

خشونت‌ها روز چهارشنبه پس از آن آغاز شد که برخی از مسلمانان ساکن در این منطقه ادعا کردند که یک مسیحی به نام راجا امیر و دوستش را دیده‌اند که صفحاتی از قرآن را پاره کرده، آنها را روی زمین می‌اندازند و در صفحات دیگر سخنان توهین‌آمیز می‌نویسند.

پولیس می‌گوید تلاش دارند امیر را دستگیر کنند تا مشخص شود که آیا او به قرآن هتک حرمت کرده است یا خیر.

این خشونت ها با محکومیت گروه‌های مختلف حقوق بشری داخلی و بین المللی نیز مواجه شده است.

عفو بین الملل خواستار لغو قوانین توهین به مقدسات در این کشور شد. بر اساس قوانین توهین به مقدسات، هر کسی که به جرم توهین به اسلام یا شخصیت های مذهبی اسلامی مجرم شناخته شود، می تواند به اعدام محکوم شود.

گرچه مقامات تاکنون این حکم را اجرایی نکرده اند، اما این قانون افراط‌گرایان اسلامگرا را قادر و تشویق کرده است که بدون مجازات عمل کنند و به راحتی اقلیت‌های مذهبی یا کسانی را که عقاید متفاوت دارند، هدف قرار دهند.

بر اساس معلومات مرکز عدالت اجتماعی، از سال ۱۹۸۷ به اینسو بیش از ۲۰۰۰ نفر در پاکستان به توهین به مقدسات متهم شده و از آن میان حد اقل ۸۸ نفر توسط مردم عذاب‌کش شده اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که از قانون توهین به مقدسات در پاکستان در اغلب موارد برای حل خصومت‌های شخصی و هدف قرار دادن اقلیت‌ها، سؤ استفاده صورت می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG