لینک های دسترسی

Breaking News

شیوع آبلهٔ میمون؛ پاکستان نخستین مورد این بیماری را تایید کرد


پاکستان می‌گوید که نخستین مورد نوع ساری ویروس آبلهٔ میمون (Mpox) را که در حال حاضر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا شیوع کرده است، شناسایی کرده و نظارت بر مسافران ورودی از دیگر کشورها را افزایش داده است.

وزارت صحت پاکستان در اعلامیه‌ای که روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) منتشر شد، اعلام کرد: "اولین مورد آبلهٔ میمون در پاکستان تایید شده است." در این اعلامیه آمده است که فرد مبتلا اخیراً از یکی از کشورهای خلیج به پاکستان بازگشته است.

تا کنون مشخص نشده است که این شهروند پاکستانی به کدام کشور خلیج سفر کرده بود و در منطقه خلیج هیچ موردی از نوع جدید ویروس آبلهٔ میمون گزارش نشده است.

ساجد حسین، سخنگوی وزارت صحت پاکستان گفت: "تلاش‌ها برای ردیابی تماس با فرد آلوده آغاز شده است و نمونه‌های اضافی از تماس‌های احتمالی جمع‌آوری می‌شود." به گفتهٔ این وزارت این بیمار مرد و ساکن ولسوالی مردان ایالت خیبرپشتونخواه است.

وزارت صحت فدرال پاکستان به مقامات دستور داده است که نظارت بر تمامی نقاط مرزی و میدان‌های هوایی را افزایش دهند. همچنین از آن‌ها خواسته شده است که از مسافران بازگشتی از خارج با علایم مشکوک به این بیماری نمونه‌برداری کنند.

سویدن نیز روز پنجشنبه از شناسای یک نوع ساری آبلهٔ میمون خبر داد. این دو مورد نخستین موارد شناخته شدهٔ عفونت در خارج از افریقا است.

سازمان جهانی صحت شیوع چیچک میمون را وضعیت اضطراری صحی جهانی اعلام کرده و روز جمعه از تولیدکنندگان واکسین این بیماری خواست تولیدات خود را افزایش دهند تا از گسترش نوع خطرناک این ویروس جلوگیری شود.

مارگریت هریس، سخنگوی سازمان جهانی صحت به خبرنگاران گفت: "ما نیاز داریم که تولیدکنندگان واقعاً تولید را افزایش دهند تا به تعداد بسیار بیشتری از واکسین‌ها دسترسی داشته باشیم."

سازمان جهانی صحت از کشورهایی که ذخایر واکسین آبلهٔ میمون را دارند خواست که این واکسین‌ها را به کشورهایی که با شیوع این ویروس مواجه هستند، اهدا کنند.

این بیماری نخست در جمهوری دموکراتیک کانگو شیوع کرد که به حداقل ۱۲ کشور دیگر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا گسترش یافته است. سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد این بیماری نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.

آبلهٔ میمون اعراض و علایم مشابه اما خفیف تر از چیچک دارد، اما می‌تواند منجر به مرگ شود. علایم این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد کمر، تورم غدوات لمفاوی، لرزه و خستگی است.

گروه

XS
SM
MD
LG