لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار مشهور پاکستانی برای سومین بار در یک‌سال باز داشت شد


عمران ریاض خان، خبرنگار مشهور پاکستانی که در یک سال سه بار بازداشت شده است.
عمران ریاض خان، خبرنگار مشهور پاکستانی که در یک سال سه بار بازداشت شده است.

مقامات در پاکستان، عمران ریاض خان، خبرنگار و گویندۀ پیشین تلویزیون را صبح روز چهارشنبه ۱۲ جون (۲۳ جوزا) بازداشت کرده و ساعاتی بعد به تیم حقوقی این خبرنگار، اطلاع داده شد که وی به جرم اختلاس بازداشت شده است.

خان که یکی از منتقدین سرسخت تشکیلات نظامی مقتدر پاکستان است، در میدان هوایی لاهور در حالیکه قرار بود به عربستان سعودی برای ادای فریضۀ حج سفر کند، بازداشت شد.

در کم و بیش یک سال گذشته، این سومین بار است که خان بازداشت می‌شود. این خبرنگار محبوب، یکی از حامیان عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان است که اکنون در زندان به سر می‌برد. حساب کاربری عمران ریاض خان را در شبکۀ ایکس ۵.۷ میلیون کاربر دنبال کرده و ۴.۸۳ میلیون کاربر دیگر کانال یوتیوب او را دنبال می‌کند.

ویدیو هایی که در طول شب در صفحه ایکس عمران ریاض خان نشر شد، مردانی را در لباس شخصی نشان می‌دهد که موتر حامل این خبرنگار را در دروازه ورودی میدان هوایی احاطه کرده اند. برخی از مردم نیز در اطراف این موتر جمع شده و از مردانی که موتر خان را متوقف کردند، خواهان تثبیت هویت شان شدند. اندکی بعد، پولیس به محل می‌رسد و با زور، مانع فلمبرداری این صحنه توسط شاهدان می‌شوند.

تیم حقوقی خان مدعی است که بازداشت وی بدون حکم صورت گرفته و آنان به محکمه عالی لاهور عارض شده و خواهان ارایۀ دلیل برای بازداشت این خبرنگار شده اند. اولین گزارش اطلاعاتی که توسط میا علی اشفاق، وکیل خان، در شبکه ایکس نشر شد، نشان میدهد که این خبرنگار روی اتهام اختلاس حدود ۹۰ هزار دالر در یک معامله املاک، بازداشت شده است.

در یک پست دیگر در شبکه ایکس که قبل از نشر این گزارش نشر شد، یک ویدیو، اشفاق را در حال رانندگی موکل اش به میدان هوایی نشان میدهد که میگوید "این توقیف که بطور غیر قانونی صورت گرفت" نقض دستورات محکمه است.

اشفاق، در صحبت با سرویس خبری اردوی صدای امریکا، بیان داشت که در تمام قضایا علیه خان، وثیقه صادر شده و محکمه عالی اسلام آباد به خان اجازه ترک کشور را داده است.

در یک ویدیو که قبل از مواصلت خان به سمت میدان هوایی ثبت شده است، خان میگوید که وی انتظار اقدام پولیس را دارد.

در یک ویدیوی دیگر که بعد از بازداشت وی به روز چهارشنبه نشر شد، خان میگوید که "در حال حاضر، من معلوماتی دارم که حاکی از حضور جدی موتر های رنجر نیرو های شبه نظامی و پولیس (در میدان هوایی) است و آنها ممکن مرا بازداشت کنند".

این خبرنگار، زمانی با اردوی مقتدر پاکستان، رابطه نزدیکی داشت ولی متعاقب برکناری عمران خان از قدرت به دلیل عدم کسب رای اعتماد در ماه اپریل سال ۲۰۲۲ و انتقاد آشکار وی از اردوی پاکستان، این روابط متحول شد.

سوابق بازداشت های خان

خان، در ماه می سال گذشته، توسط پولیس در میدان هوایی شهر صنعتی سیالکوت در ولایت پنجاب، بازداشت شد. این بازداشت در بحبوبه تهاجم بر حامیان عمران خان و پس از آن صورت گرفت که شماری از طرفداران عمران خان در جریان اعتراضات به خاطر بازداشت صدر اعظم پیشین، بر تاسیسات حکومتی و اردو هجوم بردند.

این خبرنگا برای مدت زمانی "مفقود" شد و بعد از پنج ماه غیبت به خانه رسید. خان اشاره کرد که او در طول این مدت در بازداشت ادارۀ استخبارات بود.

در ماه فبروری سال جاری، مقامات بار دیگر او را به اتهام فساد بازداشت کردند. مقامات به سرویس خبری اردوی صدای امریکا گفتند که این خبرنگار به گسترش نفرت مذهبی و اداره یک کمپاین انترنتی علیه قاضی القضات پاکستان، متهم شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG