لینک های دسترسی

Breaking News

رد درخواست استیناف؛ عمران خان واجد شرایط برای رقابت در انتخابات پاکستان نیست


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان
عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان

وکیل مدافع عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز پنجشنبه۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) به مطبوعات گفت که درخواست استیناف خان در قبال حکمی که قبلاً از سوی محکمه بر وی صادر شده بود رد شده است و از اینرو وی واجد شرایط رقابت در انتخابات پاکستان نیست.

این تصمیم یک روز پس از ختم مهلت رسمی ثبت نام نامزدان در انتخابات محلی و پارلمانی پاکستان اتخاذ شده است.

قرار است انتخابات پاکستان به تاریخ هشتم فبروری سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

عمران خان، که ۷۰ سال عمر دارد، در محراق بحران سیاسی قرار دارد که باعث برکناری او از قدرت در ماه اپریل سال ۲۰۲۲ شد.

خان به تاریخ پنجم اگست سال روان، پس از آن زندانی شد که محکمه وی را به اتهام فروش غیر قانونی تحایف حکومتی در طول صدارتش در سالیان ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، به سه سال زندان محکوم کرد.

با اینحال، عمران خان این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که برکناری وی از قدرت انگیزهٔ سیاسی داشته است. خان در صدد لغو اتهاماتی بود که وی را از شرکت در انتخابات برای پنج سال، باز می‌دارد.

نعیم حیدر پنجوتا، وکیل مدافع عمران خان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که عمران خان خواستار تعلیق حکم محکمه شده بود، اما به گفتهٔ وی این تقاضا رد شد.

افزون بر این، یک محکمه در پاکستان، به تاریخ ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) عمران خان را رسماً به افشای اسرار حکومت متهم کرد، حکمی که سد دیگری را سر راه خان برای رقابت در انتخابات آن کشور ایجاد می‌کند.

عمران خان در مارچ ۲۰۲۲ ادعا کرد که ایالات متحده در تبانی با اردوی قدرتمند پاکستان در برکناری وی نقش داشته است. او متهم شده است که برای منافع شخصی سیاسی، قانون حفظ محرمیت اسرار رسمی کشور را زیر پا کرده و مکالمات محرمانهٔ سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.

به ادعای عمران خان، ظاهراً دونالد لو، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، از اسد مجید خان، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، خواسته بود تا به رهبری نظامی پاکستان بگوید که عمران خان باید از طریق رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شود، زیرا صدراعظم پیشین آن کشور در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بی‌طرفی اختیار کرده است.

زمانی که روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی تهاجم نظامی تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد، عمران خان در آن روز در یک سفر رسمی به مسکو رفته بود و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ملاقات کرد.

عمران خان مدت‌ها است که از این مکالمه به عنوان مدرکی بر این ادعای خود یاد می‌کند که گویا رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان و برکناری وی از قدرت، نتیجه دخالت ایالات متحده در سیاست پاکستان بوده است.

طبق گزارش رسانه‌های پاکستان، خان این اتهام را رد کرده و گفته است که محتوای مکالمات دپلوماتیک مجید خان از سوی منابع دیگری در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته است.

برای بار نخست، نشریه انترسپت ایالات متحده در ماه اگست سال روان متنی را نشر کرد که گویا مکالمهٔ دونالد لو و اسد مجید خان بوده و این مکتوب توسط مجید خان نوشته شده است. در این متن ادعا شده است که گویا دونالد لو تهدید کرده بود که اگر عمران خان در پاکستان در قدرت بماند، ایالات متحده آن کشور را در عرصهٔ بین‌المللی منزوی خواهد کرد.

به گفتۀ وکلا، اگر خان در این قضیه محکوم شود، بر اساس قانون با ۱۴ سال زندان و حتا حکم اعدام مواجه خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG