لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی پاکستان از کشته شدن پنج تندرو در خیبرپشتونخوا خبر داد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

اردوی پاکستان روز شنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) اعلام کرد که نیروهای این کشور به یک مخفیگاه "تروریست ها" در منطقه ناآرام وزیرستان شمالی یورش برده که در نتیجه پنج تندرو کشته شدند.

دفتر روابط عامه اردوی پاکستان در بیانیه‌ای گفت که در حمله شبانه که براساس اطلاعات استخباراتی در منطقه وزیرستان شمالی ایالت خیبر پشتونخوا صورت گرفت، یک فرمانده کلیدی تندروان که در حملات به نیروهای امنیتی دست داشت، نیز کشته شد.

اردوی پاکستان نام این گروه را ذکر نکرده، اما تحریک طالبان پاکستان گفته است که مخفیگاه آنان مورد حمله قرار گرفته و کشته شدن چهار تن از اعضای خود را تایید کرده است.

گروه تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای که به خبرنگاران فرستاده، مدعی شده که تلفات سنگینی به نیروهای نظامی مهاجم وارد کرده است.

بخش‌هایی از ایالت خیبرپشتونخوا همواره حملات مرگبار تندروان را تجربه می‌کند که عمدتاً سربازان اردو و منسوبین پولیس را هدف قرار می‌دهند. تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بیشتر خشونت‌ها را به عهده گرفته است.

اداره مبارزه با تروریزم این ایالت در گزارش سالانه خود روز جمعه اعلام کرد که حملات تندروان در ایالت خیبر پشتونخوا در سال جاری منجر به کشته شدن ۱۸۵ منسوب پولیس و زخمی شدن ۴۰۰ نفر دیگر شده است.

این گزارش مدعی شده است که نیروهای امنیتی پاکستان در یک سال گذشته ۳۰۰ تندرو را کشته و بیش از ۹۰۰ تن دیگر آنان را اسیر کرده است.

افزون بر این ایالت، ایالت بلوچستان نیز در سال جاری شاهد افزایش حملات تندروان به ویژه تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های بلوچ بوده که باعث کشته شدن صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی شده است.

اردوی پاکستان تنها در سال ۲۰۲۳ از کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ افسر و سرباز در حملات تندروان و عملیات‌های ضد تندروان خبر داده است.

پاکستان در دو دهه گذشته با شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان دست و پنجه نرم کرده است، اما مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این گروه مسلح حملات تروریستی خود را افزایش داده است.

مقامات پاکستانی همواره ادعا کرده اند که تندروان تحریک طالبان پاکستان از پناهگاه‌هایشان در افغانستان برای حملات فرامرزی استفاده می‌کنند. اما طالبان ادعا های پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی را مکرراً رد کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG