لینک های دسترسی

Breaking News

سنای پاکستان قطعنامه‌ای را برای به تعویق انداختن انتخابات تصویب کرد


اعضای مجلس سنای پاکستان روز جمعه پنجم جنوری (۱۵ جدی) یک قطعنامهٔ بحث برانگیز را تصویب کردند که خواستار تاخیر در انتخابات سرتاسری شده است.

این قطعنامهٔ غیر الزامی آب‌وهوای بد، وضعیت امنیتی ضعیف و افزایش موارد کووید۱۹ را دلایل به تعویق انداختن انتخابات عنوان کرده است.

کمیسیون انتخابات پاکستان به تاریخ دوم نومبر (۱۱ عقرب) پس از ماه‌ها تاخیر، اعلام کرد که انتخابات سرتاسری آن کشور به تاریخ هشت فبروری سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. این انتخابات باید در اواسط نومبر سال گذشته برگزار می شد.

پس از آنکه پارلمان پاکستان در نهم اگست سال روان منحل شد، حکومت سرپرست ادارهٔ آن کشور را در دست گرفته است.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان آن کشور، باید انتخابات سرتاسری در جریان ۹۰ روز برگزار شود، اما کمیسیون انتخابات پاکستان گفته بود که به دلیل سرشماری اخیر جمعیت و تعیین مجدد حوزه‌های انتخاباتی، به وقت بیشتر نیاز دارد.

دلاور خان، سناتور مستقل از ایالت خیبرپشتونخوا هنگام معرفی قطعنامه گفت: "مشارکت رای دهندگان در مناطق سردتر در شرایط آب‌و هوای معتدل بالا است. جنوری و فبروری سردترین ماه‌ها در اکثر مناطق بلوچستان و خیبرپشتونخوا می‌باشد."

این سناتور پاکستانی همچنان به حملات اخیر علیه سیاستمداران در خیبرپشتونخوا اشاره کرده و هشدارهای مقامات این کشور را که از سیاستمداران این ایالت خواسته اند اقدامات احتیاطی را انجام دهند، به عنوان دلایلی بر عدم مساعد بودن شرایط برای برگزاری انتخابات عمومی یادآوری کرد.

قوانین سنای پاکستان مستلزم حضور یک چهارم کل اعضای سنا برای حد نصاب است، اما هنگام تصویب این قطعنامه تنها ۱۴ سناتور حضور داشتند.

در حالی که اکثریت سناتوران حاضر از این قطعنامه حمایت کردند، احزاب سیاسی بزرگ و حامیان جامعه مدنی به سرعت آن را محکوم کردند.

احمد بلال محبوب، رییس موسسه توسعه قانونگذاری و شفافیت پاکستان در لاهور، آن را "توطیه" خوانده و گفت که اقدام غیرمنتظره چند سناتور "توهین به حیثیت پارلمان" است.

محبوب گفت: "این [تلاشی] از سوی چند نفر است که عمیقاً آرزو می‌کنند پاکستان انتخابات برگزار نکند، روند دموکراتیک پیش نرود و پاکستان در این [ابهام] گیر مانده و دوره حکومت موقت تمدید شود."

پاکستان در بیش از یک سال گذشته، به ویژه پس از برکناری عمران خان،‌ صدر اعظم پیشین آن کشور در پی رای عدم اعتماد پارلمان، دستخوش بحران‌های متعدد و رو به افزایش سیاسی، اقتصادی و امنیتی بوده است.

افنان الله خان، سناتور حزب نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، که حزبش در انتخابات پر خشونت سال ۲۰۱۳پیروز شد، به صدای امریکا گفت که هیچ دلیلی برای تاخیر برگزاری انتخابات وجود ندارد.

او گفت: "ما انتخابات را زمانی برگزار کردیم که وضعیت کشور ما بسیار بدتر بود... چرا اکنون نمی توانیم این کار را انجام دهیم؟"

محبوب گفت: "قطعنامه غیرالزامی اگر برای اجرا در نظر گرفته شود، باید با توجه به قوانین کشور و قانون اساسی بررسی شود."

گروه

XS
SM
MD
LG