لینک های دسترسی

Breaking News

تصمیم محکمهٔ عالی پاکستان: به حزب عمران خان نشان انتخاباتی 'بیت کرکت' داده نشود


عمران خان، رهبر محبوس حزب تحریک انصاف پاکستان، زمانی اسطوره و کپتان تیم ملی کرکت پاکستان بود و از این رو نشان انتخاباتی بیت کرکت برای اعضای این حزب و شناساندن آنان برای رای‌دهندگان کم‌سواد یا بی‌سواد حایز اهمیت است.
عمران خان، رهبر محبوس حزب تحریک انصاف پاکستان، زمانی اسطوره و کپتان تیم ملی کرکت پاکستان بود و از این رو نشان انتخاباتی بیت کرکت برای اعضای این حزب و شناساندن آنان برای رای‌دهندگان کم‌سواد یا بی‌سواد حایز اهمیت است.

محکمهٔ عالی پاکستان تصمیم کمیسیون انتخابات‌ آن کشور را تایید کرد که بر اساس آن نامزدهای حزب تحریک انصاف پاکستان نمی‌توانند نشان انتخاباتی بیت کرکت را داشته باشند.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان این اقدام محکمهٔ عالی پاکستان را محکوم کرده و گفته است که این تصمیم برای جلوگیری از شرکت این حزب در انتخابات سراسری ماه آینده صورت گرفته است.

انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، از این تصمیم کمیسیون انتخابات کشورش فاصله گرفته و به کرات گفته است که نمی‌خواهد در مورد کار و فعالیت یک اداره‌ای تبصره کند که بر اساس قانون اساسی، مستقل است.

کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان گفته بود که به دلیل اغتشاش در انتخابات داخلی حزب تحریک انصاف پاکستان، تصمیم گرفته است که بیت کرکت را به عنوان نشان انتخاباتی به این حزب ندهد، اقدامی که سبب شد تا حزب عمران خان به محکمه عالی پاکستان شکایت کنند. اما محکمهٔ عالی پاکستان ناوقت شنبه تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات آن کشور را تایید کرد.

نماد‌های انتخاباتی ابزار مهم و ضروری مبارزات انتخاباتی برای شناسایی نامزدها در برگه های رای دهی در پاکستان است، کشوریکه سطح سواد اکثر بزرگسالان در حوزه‌های انتخاباتی مناطق روستایی بسیار پایین است.

حزب تحریک انصاف پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ ''حزب تحریک انصاف منحیث یک حزب در انتخاباتی که قرار است به تاریخ هشتم فبروری امسال برگزار شود، شرکت کرده نمی‌تواند. [حکم محکمهٔ عالی] بدترین تصمیم برای میلیون‌ها رای دهندهٔ یک حزب است که از بهترین محبوبیت نزد مردم برخوردار است. یک روز غم‌انگیزی برای دموکراسی! ''

با‌ آنکه نماد انتخابات بیت کرکت رد شده است،‌ حزب تحریک انصاف پاکستان همچنین گفته است که نامزدهای این حزب به عنوان نامزدهای مستقل و بدون نشان بیت کرکت در انتخابات پیشرو شرکت خواهند کرد و هر نامزد نشان‌های انتخاباتی خود را خواهد داشت.

اما ناظران انتخابات می گویند که این اقدام ممکن است رای دهندگان را سردرگم کند و به نفع نامزدهای رقیب این حزب باشد.

همزمان، شورای مستقل حقوق بشر پاکستان اعلام کرد که خروج یک حزب بزرگ سیاسی از انتخابات به دلیل شرایط فنی برای دموکراسی مضر است. این نهاد مدافع حقوق بشر در پاکستان گفت: "با این تصمیم، انتخابات عمومی ۲۰۲۴ پاکستان احتمالاََ بیشتر بحث برانگیز شود."

جبران ناصر،‌ یک حامی حقوق بشر و نامزد مستقل انتخابات گفت که نامزدهای حزب تحریک انصاف پاکستان که در این انتخابات پیروز شوند،‌ در مقابل فشار‌های حکومت، مسایل مالی و رشوت‌های سیاسی آسیب‌پذیر خواهند بود و به خاطر منافع شخصی، با سایر احزاب یکجا خواهند شد.

عمران خان پس از آنکه در پروندهٔ فساد اداری برای سه سال به زندان محکوم شده است، از اگست سال گذشته به اینسو در حبس به سر می‌برد. عمران خان ۷۱ ساله نمی‌تواند در انتخابات پیشرو رقابت کند، زیرا کمیسیون انتخابات آن کشور وی را برای پنج سال از فعالیت‌های سیاسی در پاکستان منع کرد.

بر اساس قانون پاکستان، فردی که محکوم شده باشد، نمی‌تواند حزب‌اش را رهبری کند، در انتخابات اشتراک کند یا در راس یک ارگان دولتی قرار گیرد.

عمران خان ارتکاب هر گونه تخلف را رد کرده و نظامیان پاکستانی را متهم کرده که سال گذشته سرنگونی حکومت وی را مهندسی کردند و به تعقیب آن، پرونده های بیهوده‌ای را علیه وی ترتیب دادند تا مانع برگشت اش به قدرت شوند.

قرار است کمیسیون انتخابات پاکستان فهرست نهایی نامزدان را به تاریخ ۲۳ جنوری اعلام کند.

محکمهٔ عالی پاکستان به تاریخ هشتم جنوری با لغو حکمی مبنی بر ممنوعیت مادام العمر سیاستمداران محکوم آن کشور از شرکت در انتخابات، به آنان اجازه داد تا برای احراز کرسی‌های حکومت رقابت کنند.

این حکم محکمهٔ عالی پاکستان شرایط را برای نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، مساعد می‌کند تا در انتخابات سراسری آن کشور که قرار است ماه آینده برگزار شود، رقابت کند. رقبای نواز شریف ادعا کرده اند که وی در با نظامیان پاکستان معامله کرده است تا دو باره بر کرسی صدارت آن کشور تکیه بزند، اتهامی که از سوی حزب مسلم‌ لیگ-نواز و اردوی آن کشور رد شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG