لینک های دسترسی

Breaking News

جیلانی: تمامی مهاجرین افغان را که به گونهٔ غیرقانونی در پاکستان زیست دارند اخراج می‌کنیم 


جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجهٔ پاکستان
جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجهٔ پاکستان

جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجهٔ پاکستان روز پنجشنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) تایید کرد که حکومت این کشور مصمم است تا تمامی مهاجرین افغان و شهروندان سایر کشورها را که به گونهٔ غیرقانونی در این کشور زیست دارند، به زور اخراج کند.

این اقدام حدود یک میلیون مهاجر افغان، به شمول آنانی را که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به پاکستان پناه برده اند، متاثر خواهد کرد.

ملل متحد در مورد این طرح پاکستان هشدار داده و گفته است که این اقدام افغان‌های را متاثر خواهد کرد که به حفاظت بین المللی نیاز دارند.

یک مقام ملل متحد در یک بحث با صدای امریکا گفت که اگر این عدهٔ از افغان‌ها به زور اخراج شوند، "زندگی" و "آزادی" شان به مخاطره خواهد افتاد.

سرپرست وزارت خارجهٔ پاکستان در یک نشست مطبوعاتی در اسلام آباد گفت: "پالیسی جدید که توسط کابینه تصویب شده است، تنها بستگی به افغان‌ها ندارد؛ این دربرگیرندهٔ آنانی نیز است که از کشورهای مختلف به گونهٔ غیرقانونی در پاکستان زیست دارند."

او افزود که مهاجرین راجستر شدهٔ افغان و آنانی که به گونهٔ قانونی در پاکستان زیست دارند، اخراج نخواهند شد.

این مقام پاکستانی اضافه کرد که این پالیسی به صورت جدی تطبیق خواهد شد.

سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در اسلام آباد به صدای امریکا گفت که در مورد این پالیسی از مقامات پاکستانی خواهان وضاحت شده است.

قیصر خان افریدی افزود که نقش پاکستان منحیث میزبان سخاوتمند چند دهه‌ای به سطح جهان تایید شده، اما کار‌های بیشتر باید برای تطابق با این سخاوتمندی انجام شود.

او افزود: "برگشت مهاجرین باید داوطلبانه باشد، بدون هیچ گونه فشار تا از فراهم آوری حفاظت برای آنانی که مصوونیت می‌خواهند اطمینان حاصل شود."

افریدی اضافه کرد که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان آماده است در ایجاد یک میکانیزم برای تنظیم و راجستر کردن آنانی که به حفاظت بین المللی نیاز دارند و آسیب پذیر اند، از پاکستان حمایت کند.

دو سال پیش، پاکستان میزبان ۲.۷ میلیون افغان بود، به شمول ۱.۳ میلیون مهاجر راجستر شده و ۸۸۰ هزار مهاجرین اقتصادی که به گونهٔ رسمی ثبت شده بودند و متباقی مهاجرین غیر قانونی عنوان شده بودند.

اما پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر تازهٔ افغانستان وارد پاکستان شدند.

بر اساس معلومات مقامات پاکستانی، در حدود ۲۰۰ هزار در طول این دوسال به امریکا و کشورهای اروپایی رفته اند و اکثریت دیگر آن یا به گونهٔ غیرقانونی وارد پاکستان شده ان و یا هم ویزه‌های شان منقضی شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG