لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس پاکستان زنی را به اتهام دعوای پیامبری بازداشت کرد


پولیس پاکستان می‌گوید که روز جمعه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) یک زن مسلمان را که در شبکه‌های اجتماعی ادعای کرده بود پیامبر اسلام است، در شهر فیصل‌آباد ایالت پنجاب بازداشت کرده است.

نصیر علی رضوی، یک افسر ارشد پولیس فیصل‌آباد گفت که پولیس این زن را به همرای دو نفر دیگر پس از آن بازداشت کرد که جمعی از مردم در مقابل منزل‌اش به قصد کشتن‌ وی جمع شده بودند.

پولیس این زن را که ثناالله نام دارد، به اتهام توهین به مقدسات دستگیر کرده است. اگر جرم او ثابت شود او براساس قانون پاکستان به مرگ و یا حبس ابد محکوم خواهد شد. اگرچه پاکستان هنوز کسی را به جرم توهین به مقدسات اعدام نکرده است.

قرار است او به زودی در محکمه حضور یابد تا به گونهٔ رسمی متهم شود.

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است.در برخی اوقاع تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

در اغلب حالات، افراد مظنون به توهین به مقدسات آماج حمله قرار می گیرند و گاهی اوقات توسط گروه‌های اوباش بدون محاکمه کشته می‌شوند.

سازمان های حقوق بشری می‌گویند که از قانون توهین به مقدسات برای سرکوب اقلیت‌های مذهبی استفاده می‌شود و در برخی موارد مردم از این قانون در منازعات شخصی نیز سواستفاده می‌کنند. اما پاکستان تعهد کرده است که اقداماتی را برای مقابله با سو استفاده از قوانین توهین به مقدسات اتخاذ می‌کند.

حنا ربانی کهر،‌ وزیر دولت در امور خارجه، به تاریخ ۳۰ جنوری در جلسه‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژینو گفت که حکومت کشورش تدابیری را در برابر سو استفاده از قانون توهین به مقدسات روی دست گرفته است.

پیش از این،‌ کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده در گزارشی ۲۰۲۲ خود گفت که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان، افراط‌گرایان اسلامگرا را قادر و تشویق کرده است که بدون مجازات عمل کنند و به راحتی اقلیت‌های مذهبی یا کسانی را که عقاید متفاوتی دارند، از جمله افراد بی دین را هدف قرار دهند.

سازمان غیر حکومتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی اوایل سال گذشته میلادی با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام" در آن کشور متهم شده اند که از این میان ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG