لینک های دسترسی

Breaking News

تراس موضعی سخت در برابر روسیه و چین اتخاذ می کند - ناظرین


لیز تراس، صدراعظم بریتانیا
لیز تراس، صدراعظم بریتانیا

لیز تراس که روز سه شنبه ۶ سپتمبر (۱۵ سنبله) رسماً بحیث صدراعظم بریتانیا جایگزین بوریس جانسن شد، به عنوان یک استیلاگر در سیاست خارجی پنداشته می شود و متعهد شده است که در برابر روسیه و چین موضع سختی اتخاذ کند.

بوریس جانسن، صدراعظم مستعفی، روز سه شنبه با ملکه الیزابت دوم دیدار کرد تا استعفای خود را تقدیم کند.

تنها چند ساعت بعد از آن، الیزابت دوم، ملکهٔ بریتانیا پس از منظوری استعفای بوریس جانسن، صدراعظم پیشین بریتانیا، لیز تراس را رسماً به سمت صدارت بریتانیا گماشت. او پانزدهمین صدراعظمی است که توسط ملکه الیزابت منصوب می شود.

این مراسم برخلاف معمول در قصر بلمورل در اسکاتلند برگزار شد، چون ملکه به دلیل بیماری‌اش نتوانست به قصر بکینگهم در لندن، جاییکه این مراسم باید انجام می‌شد، برود.

تراس در خطابه تلویزیونی اش گفت: "ما اکنون با بادهای مخالف شدید جهانی ناشی از جنگ وحشتناک روسیه در اوکراین و پیامدهای کووید روبرو هستیم... ما متحدانه با متحدان خود، برای آزادی و دموکراسی در سراسر جهان ایستادگی خواهیم کرد".

به نظر جان کمپفنر، تحلیلگر چتم هاوس، این شادی سیاسی او احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود.

او گفت: "۹۰ درصد از وقت او باید به مسایلی که در اینجا و اکنون در دستور کار داخلی او قرار دارد، صرف شود. از جمله اقتصاد در حالت بحران، اعتصاب ها، خدمات طبی (در حالت بحران)، تادیات بالای انرژی و ناآرامی های بالقوه اجتماعی".

باوجود وعده کاهش مالیات، گزارش شده است که تراس تا ۱۵۰ میلیارد دالر را برای انجماد بل های انرژی به مصرف خواهد رسانید.

او متعهد شده است که بودیجۀ دفاعی را تا سه درصد تولید ناخالص داخلی، که تقریبا ۱۸۰ میلیارد دالر می‌شود، افزایش دهد. در همین حال، او متعهد شده است که به کمک های نظامی و بشردوستانه به اوکراین ادامه دهد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در مورد خانم تراس گفت: "در اوکراین، ما او را به خوبی می شناسیم. او همیشه در سمت روشنفکری سیاست اروپا بوده است. من معتقدم که با همدیگر می‌توانیم برای حفاظت از ملت‌های مان و تضمین شکست تلاش‌های مخرب روسیه، کارهای بیشتری انجام دهیم".

تراس به عنوان یک وزیر در حکومت، موضع استیلاگرانه‌ای در قبال چین اتخاذ کرد.

نیل ملوین، از موسسه خدمات متحدۀ شاهی می‌گوید، بنابراین چین در زمان صدارت او به عنوان تهدیدی برای بریتانیا شناخته خواهد شد.

تراس همچنین متعهد شده است که توافق بر سر ایرلند که جانسن آنرا در توافقنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) با اتحادیه اروپا امضا کرده است، فسخ کند.

جان کمپفنر گفت: "بدترین سناریو یک جنگ تجارتی تمام عیار بین ۲۷ کشور اروپایی و بریتانیا است. از هر نظر، این یک فاجعه خواهد بود و وضعیت بحرانی اقتصاد بریتانیا را وخیم تر خواهد ساخت".

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده در تویترش ضمن پیام تبریکی به خانم تراس گفته است که مشتاقانه منتظر تعمیق "روابط خاصی" با بریتانیا است.

آقای کمپفنر گفت که امریکایی‌ها و به طور خاص اداره بایدن، نگران اند که بین بریتانیا و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کنند.

تحلیلگران می‌گویند که به ندرت یک صدراعظم جدید در بریتانیا در زمان روی کار آمدن با این اندازه چالش ها مواجه شده باشد.

XS
SM
MD
LG