لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس غور: از مردم محل نان "گدایی" می کنیم


Ghor
Ghor

سربازان پولیس ملی در ولایت غوراز دو ماه به این سو هیچ نوع مواد خوراکی از آدرس حکومت دریافت نکرده اند.

شماری از این سربازان می گویند برای اینکه زنده بمانند و بتوانند تامین امنیت کنند ، مجبورند تا همه روزه از باشندگان محل ، نان "گدایی" کنند.

این سربازان افغان ادعا می کنند کهبدون دریافت آب و غذا از حکومت این کشور در مقابل هراس افگنان ایستاده و تامین امنیت میکنند.

شماری از سربازان پولیس در ولایت کوهستانی غور در غرب این کشور می گویند بیشتر از دو ماه میشود که با دسترخوان خالی و شکم های تقریباً خالی با مخالفان مسلح دولت میجنگند.

نعمت الله و سید داد، دو تن از سربازان پولیس ملی در غور، می گویند در این مدت حتی یک قرص نان خشک نیز از حکومت افغانستان دریافت نکرده اند و همه روزه برای زنده ماندن مجبور به خرید نان از معاش شخصی شان استند.

نعمت الله می گوید "با شکم گرسنه از ساعت شش صبح پیره گرفتم و حالا ساعت ۱۲ ظهر است و با شکم گرسنه هیچ رقمی تامین امنیت گرفته نمی شود."
سید داد دیگر سرباز پولیس ملی در غور می گوید "دو ماه می شود که نان خشک را ندیدیم و نان خشک را ما از جیب خود می خریم ، وقتی مجبوریم معاش خود را مصرف خود کنیم پس نفقه زن و بچه خودرا چطور کنیم."

مرضیه یکی از افسران زن در قوماندانی امنیه ولایت غور نیز می گوید کار سربازان پولیس به جایی رسیده که گاه گاهی از شدت گرسنگی ، مجبور میشوند تا به دروازه خانه های مردم محل رفته و دست به گدایی نان بزنند.

خانم مرضیه افزود " سه ماه می شود که نان نداریم و می رویم همسایه ها نان های خشک را میاریم و اینجا با چای می خوریم. به دروازه مردم که می رویم می گویند که شما پولیس استید و باید خدمت کنید. اما حالا شما به دوازه های خانه های ما میایید و نان گدایی می کنید، آنها می گویند پولیس را چه کسی دیده که نان طلب کند."

مسوولان قوماندانی امنیه ولایت غور نیز با تایید این موضوع می گویند به دلیل فرار شرکت قراردادی و تامین کننده اعاشه پولیس ، سفره های سربازان پولیس در این ولایت خالی مانده است.

جنرال ضیاء الدین ثاقب، سرپرست و آمر قوماندانی امنیه ولایت غور می گوید با اینکه بارها این موضوع را با مقام های مرکزی در میان گذاشته اما تا حال به این مشکل رسیدگی نشده است.

آقای ثاقب در مورد گفت "کاملاً ما مشکلات خود را مطرح کردیم، اما تا به این لحظه هیچ کسی به داد ما نرسیده است. از این بیشتر ما اکمال کرده نمی توانیم و تمام پرسونل ما دریشی های خودرا کشیدند. اما بازهم ما مجبوراً از کسی یک چند قطعه نان قرض کردیم و به روی مجبوری از کسی چند قطعه نان قرض کردیم و به آنها دادیم و این مشکل را داریم اما هرچه داد زدیم کسی صدای ما را نشنیده است."

فعالان مدنی ولایت غور نیز این موضوع را نگران کننده خوانده می گویند دولت نباید انتظار تامین امنیت از سربازان گرسنه را داشته باشد.

آنها تاکید میورزند که با تداوم این روند ،بیم آن میرود که سربازان زیادی صفوف نیروهای امنیتی افغان را ترک کنند.
محمد گل پویا، یک فعال جامعۀ مدنی در مورد گفت که " پولیس ما امروز نانی برای خوردن ندارد و ما چطور از آنها توقع داشته باشیم که تامین امنیت کند. امیدوار استیم که وزارت داخله هرچه زودتر اقدام کند و به این مشکل رسیده گی کند."
نثاراحمد کوهین، دیگر فعال مدنی غور، می گوید "باید برای این نیروها همه امکانات آماده باشد ولی آنان حتی نانی برای خوردن ندارند و این واقعا جای تاسف و درد است.»

هم اکنون بیشتر از دو هزار نفر در چوکات نیروهای پولیس در ولایت غور وظیفه اجرا میکنند که در کنار تامین امنیت ، شماری از آنها در دو جبهه شمال و جنوب این ولایت در برابر هراس افگنان در حال مبارزه استند.

XS
SM
MD
LG