لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن ازفداکاری سربازان کشته شده در جریان خروج از افغانستان قدردانی کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز شنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) از هزاران نظامی امریکایی به ویژه ۱۳ سرباز امریکایی که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان کشته شدند، قدردانی کرد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، تا ۳۰ اگست، بیش از ۱۲۲ هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه در نتیجهٔ حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است: "ما یاد ۱۳ سربازی را که خیلی زود از خانواده ها، عزیزان و برادران و خواهرانشان ربوده شدند، برای همیشه گرامی خواهیم داشت."

بایدن در اعلامیه گفت: "ما هرگز نمی‌توانیم فداکاری باورنکردنی هیچ یک از ۲۴۶۱ نظامی امریکایی را که طی دو دهه جنگ در افغانستان جان خود را از دست دادند یا ۲۰۷۴۴ نفری که زخمی شدند، را جبران کنیم."

آخرین سرباز ایالات متحده به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، آن کشور را ترک کرد.

بر اساس ضرب الاجل تعیین شده، ایالات متحده و متحدین آن قرار بود تا آخرین ساعات ۳۱ اگست ۲۰۲۱ روند خروج کامل و تخلیه خود را از میدان هوایی کابل تکمیل کنند، اما قوای امریکایی و ناتو در نخستین ساعت ۳۱ اگست ۲۰۲۱به وقت محل میدان هوایی کابل را ترک کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG