لینک های دسترسی

Breaking News

پریگوژین: حلقاتی در کرملین در صدد نابودی دولت روسیه استند


ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسی، روز شنبه سوم جون (۱۳ جوزا) گفت که حلقاتی در کرملین با تلاش برای ایجاد اختلاف میان او و مبارزان چیچنی، دولت روسیه را نابود می‌کند.

پریگوژین بدون ارایه معلومات بیشتر گفت که اختلافات میان او و نیروهای چیچنی که در کنار اردوی روسیه در اوکراین می‌جنگند، حل شده، اما او حلقات ناشناس کرملین، به گفتهٔ او "برج های کرملین" را مقصر این اختلافات خواند.

رییس گروه واگنر گفت که توطهٔ آنها چنان از کنترول خارج شده بود که ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مجبور شد در جلسه شورای امنیت آنان را سرزنش کند.

پوتین روز جمعه دوم جون جلسه شورای امنیت را برای رسیدگی، به گفتهٔ وی، به روابط "بین القومی در داخل کشور" برگزار کرد.

او افزود: "بازی‌های خطرناک در برج‌های کرملین به امر معمول تبدیل شده است ... آنها به سادگی دولت روسیه را نابود می‌کنند."

پریگوژین گفت که این حلقات به تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف ادامه می‌دهند و باید بهای آن را بپردازند. تاکنون کرملین در مورد این اظهارات تبصره نکرده است.

پیش از این، پریگوژین باوجودیکه یک متحد نزدیک ولادیمیر پوتین است، از مقامات روسی، به ویژه از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، به کرات انتقاد کرده و آنها را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

رییس این گروه نظامی روز شنبه بار دیگر از وزارت دفاع روسیه انتقاد کرده و گفت: "وزارت دفاع اصلاً در وضعیتی نیست که کاری انجام دهد، زیرا عملاً وجود ندارد. در هرج و مرج است."

تاکنون شویگو یا گراسیموف به گونهٔ علنی در این مورد اظهار نظر نکرده اند. وزارت دفاع روسیه نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر به اظهارات امروزی پریگوژین پاسخ نداده است.

پریگوژین همچنین گفته است که هرگونه نبرد بین نیروهای واگنر و نیروهای ویژه اخمت به رهبری رمضان قدیروف منجر به خونریزی جدی خواهد شد. اما او افزود: "شکی وجود ندارد که چه کسی پیروز خواهد شد."

رمضان قدیروف ۴۷ ساله که نیروهای چیچنی را رهبری می‌کند، آشکارا و رک و راست از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین حمایت کرده و مشارکت در این جنگ را برای خود "افتخار بزرگ" خوانده است. این جنگجوی پیشین چیچن به نقض گستردۀ حقوق بشری متهم است.

پریگوژین، در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

پس از آنکه روسیه در جنگ اوکراین شکست‌های پیهم را متحمل شد، پریگوژین هزاران مرد را از زندان‌ها استخدام کرد و در ازای خدمت در برخی از خطرناک ترین جبهات جنگ اوکراین به آن‌ها فرصت عفو و آزادی را پیشنهاد کرد.

پریگوژین در یک مصاحبه ویدیویی که به تاریخ ۲۳ می (دوم جوزا) منتشر شد، گفت: "من ۵۰ هزار زندانی را استخدام کردم که حدود ۲۰ درصد آنها کشته شدند."

گروه واگنر از تابستان گذشته جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کرد.

XS
SM
MD
LG