لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: نیروهای کوریای شمالی به ساحهٔ مرزی کورسک روسیه اعزام شده اند


نیروهای خاص کوریای شمالی
نیروهای خاص کوریای شمالی

اوکراین روز پنجشنبه ۲۴ اکتوبر (سوم عقرب) گفت که شماری از نیروهای کوریای شمالی به منطقهٔ جنگی کورسک اعزام شده اند، اما رییس جمهور روسیه حضوراین نیروها را در کشورش رد نکرد.

ادارهٔ استخبارات نظامی اوکراین امروز گفت که قطعات نظامی کوریای شمالی به منطقهٔ کورسک اعزام شده اند، منطقه‌ای که در تابستان امسال شاهد تهاجم نیروهای اوکراین بود.

مقامات استخباراتی اوکراینی گفته اند که حضور نیروهای کوریای شمالی به تاریخ ۲۳ اکتوبر در این منطقه ثبت شده است.

این اداره گفت که کم از کم۱۲۰۰ نفر از نظامیان کوریای شمالی، به شمول ۵۰۰ افسر و سه جنرال، در پنج پایگاه نظامی روسیه مصروف فراگیری آموزش اند.

مقامات بلند‌پایهٔ امریکایی روز گذشته گفتند که نیروهای کوریای شمالی در اوایل و اواسط ماه اکتوبر به روسیه فرستاده شدند و آنان در پایگاه‌های نظامی این کشور آموزش می‌بینند.

ایالات متحده ابراز نگرانی کرد که در نهایت ممکن است این نیروها در کنار سربازان روسیه علیه اوکراین وارد جنگ شوند. اما پوتین مدعی شد که غرب با فرستادن افسران و مربیون ناتو برای کمک به کیف جنگ را تشدید کرده است.

پوتین اضافه کرد: "ما می دانیم چه کسانی در آنجا حضور دارند، از کدام کشورهای اروپایی ناتو اند و چگونه این کار را انجام می دهند."

پوتین گفت که مسکو در مورد اینکه آنان چگونه اعزام شوند، تصمیم اتخاذ خواهد کرد، به شمول فرستادن احتمالی آنان به خط مقدم جبهه علیه اوکراین.

او همچنان به گونهٔ مشخص از مادهٔ چهارم معاهدهٔ مشارکت روسیه با کوریای شمالی یاد کرد که دفاع مشترک دو کشور را تعریف می‌کند.

پوتین گفت که "در چهارچوب این ماده چگونه عمل می‌کنم، مربوط خود ما می‌شود."

بر اساس این پیمان، روسیه و کوریای شمالی ملزم اند که در زمان حمله بر یکی از این دو کشور، معاونت‌های نظامی فوری را به همدیگر فراهم کنند.

رییس جمهور روسیه افزود که اردوی کشورش در خط مقدمه جبهه پیشروی و شمار زیادی از نیروهای اوکراینی را در منطقهٔ کورسک محاصره کرده است.

این در حالی است که مجلس نمایندگان پارلمان روسیه پیمان مشارکت استراتیژیک همه جانبه را که پوتین در ماه جون با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، در پیونگ یانگ، پایتخت کوریای شمالی امضا کرد، تصویب کرد و انتظار می‌رود مجلس سنای این کشور نیز آن را تصویب کند.

در همین حال،‌لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز گذشته گفت که روابط میان مسکو و پیونگ یانگ تقویت شده و کوریای شمالی به روسیه تسلیحات نیز فراهم کرده است.

آستن افزود: "اگر آنها در جنگ در کنار هم اند، اگر قصدشان شرکت در این جنگ از طرف روسیه است، این یک موضوع بسیار بسیار جدی است و نه تنها در اروپا، بلکه بر منطقهٔ اندو-پسیفیک نیز تاثیر خواهد گذاشت."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، نیز گفته که ایالات متحده "از نزدیک با متحدین و شرکای مان کار می‌کند" تا این وضعیت را به گونهٔ‌ کامل درک کند.

کربی افزود که نیروهای کوریای شمالی در اوایل و اواسط ماه اکتوبر توسط کشتی از بندر وانسن نیروهای بحری به ولادوفستوک روسیه سفر کردند و این نیروها به آموزشگاه‌های نظامی مختلف در شرق روسیه، تقسیم شدند.

کربی اضافه کرد که "تا اکنون نمی‌دانیم که این نیروها در کنار اردوی روسیه در اوکراین وارد محاربه خواهند شد یا نه" اما احتمال آن "یقیناً مایه نگرانی" است.

این مقام قصر سفید گفت که ایالات متحده آنچه در مورد وضعیت می‌داند،‌آن را با حکومت اوکراین شریک ساخته است. او همچنین گفت که واشنگتن با سایر متحدین و شرکایش در منطقه در مورد پی‌آمد های چنین یک تحرک و این که "ما چگونه به آن پاسخ خواهیم داد" از نزدیک مشورت می‌کند.

استخبارات ناتو نیز حضور نیروهای کوریای شمالی در روسیه را تایید کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG