لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس ادامه دارد


صدراعظم قطر امروز دهم دسمبر (۱۹ قوس) گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به یک آتش‌بس تازه در غزه، با وجود ادامهٔ بمباران اسراییل که باعث محدود شدن این فرصت می‌شود، همچنان ادامه دارد.

در نشست دوحه، شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی گفت که قطر با دیگر شرکای خود به میانجی‌گری در این خصوص ادامه داده و دست از این تلاش نخواهند کشید.

قطر یکی از میانجی‌گران کلیدی در مذاکراتی بود که منجر به آتش‌بس هفت روزه میان اسراییل و گروه حماس شد، آتش‌بسی که در آن شماری از گروگان های اسراییلی و زندانیان فلسطینی با یکدیگر تبادله شدند و فرصت انتقال کمک‌های بشری به غزه نیز مهیا شد.

ال ثانی در جریان سخنرانی‌اش افزود: "ما ادامه خواهیم داد، ما به رهایی گروگان‌ها و ضمناً به توقف جنگ متعهدیم." اما او اضافه کرد که اسراییل و حماس تمایل مشابه در این راستا ندارند و گفت که ادامهٔ بمباران غزه توسط اسراییل، باعث محدود شدن فرصت در این روند می‌شود.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد نیز در این نشست، گفت که شورای امنیت ملل متحد به دلیل "انقسام در جیواستراتژی" یا استراتژی متاثر از سیاست در منطقه، فلج شده و این انکشاف باعث تضعیف راه حل های به این جنگ شده است.

گوتیرش، دو روز بعد از آنکه ایالات متحده تصویب یک مسوده آتش‌بس در غزه را ویتو کرد، گفت که تقاضای خود را برای "یک آتش‌بس بشری" در غزه تکرار می‌کند.

در نشست دوحه، محمد اشتیه، صدراعظم حکومت خودگردان فلسطین، ایالات متحده را به دلیل ویتو مسوده شورای امنیت ملل متحد برای آتش‌بس، مسوول تداوم حملات بر غزه خواند.

ایمن صفدی، وزیر خارجهٔ اردن، اسراییل را متهم به سوق دادن منطقه به سمت آنچه کرد که وی آنرا "دریای مرگ و نابودی" خواند.

نشست دوحه به میزبانی قطر با حضور وزرای خارجه کشور های عضو شورای همکاری های خلیج، امروز یکشنبه در دوحه، برگزار شد. در این نشست مقامات ایالات متحده و دیگر کشور های غربی، حضور نداشتند.

گروه

XS
SM
MD
LG