لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۶۰۰ پناهجو از بحیرهٔ مدیترانه نجات داده شدند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

سازمان بشری مدیترانه اس‌او اس (SOS Mediterranee) روز جمعه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) اعلام کرد که بیش از ۶۰۰ پناهجو را که در دریای مدیترانه سرگردان بودند، در دو روز گذشته نجات داده است.

سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "تا اکنون ۶۲۳ پناهجو را از صبح روز پنجشنبه در طی ۱۵ عملیات نجات داده ایم."

به گفتهٔ سخنگوی این سازمان، عملیات‌ نجات در جنوب غرب جزیره لامپدوسا در آب‌های بین جزیرهٔ ایتالیا و تونس انجام شده است. جزیره لامپدوسا در جنوب ایتالیا یکی از نقاط عمدهٔ ورود پناهجویانی است که از بحیرهٔ‌ مدیترانه عبور می کنند.

مدیترانه اس‌او‌اس یک سازمان اروپایی و بشردوستانه برای نجات زندگی در دریا است که در حال حاضر در بحیرهٔ‌ مدیترانه در آب‌های بین المللی در شمال لیبیا فعالیت می کند.

براساس بیانیه‌ای، این سازمان ۱۴۶ کودک زیرسن قانونی بدون همراه، پنج کودک زیر سن با همراه و دو زن باردار شامل نجات دهندگان می‌باشند.

بیشتر نجات یافته‌گان شهروندان سودان و بقیه از گینیا، ساحل عاج، بورکینا فاسو، بنین و بنگله دیش بودند.

در بیانیه‌ای این سازمان همچنین آمده است که تیم‌های از فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر نیز در عملیات نجات سهیم بودند.

در همین حال، نیروهای بحری مراکش نیز روز جمعه گفت که بیش از ۶۰ پناهجو از جنوب صحرای افریقا را که کشتی شان در اوقیانوس اطلس دچار مشکل شده بود، نجات داده اند.

یک روز پیش از این نیز نیروهای بحری مراکش اجساد پنج پناهجو را پس از واژگون شدن کشتی شان از آب بیرون آوردند و ۱۸۹ مسافر دیگر این کشتی را نجات دادند.

سواحل لیبیا و بحیرۀ مدیترانه گذرگاه دریایی برای پناهجویانی است که به گونۀ قاچاق از افریقا عازم اروپا می‌شوند، اما این مسیر خطرناک آبی همه ساله جان هزاران پناهجو را گرفته است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۴ تا اکنون نزدیک به ۲۶هزار پناهجو در بحیرۀ مدیترانه غرق شده اند.

سازمان بین المللی مهاجرت ملل متحد گفته است که کم از کم ۱۸۴۸ نفر در سال جاری در مسیر بحیرهٔ مدیترانه جان خود را از دست داده اند. این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از رقم مجموعی سال ۲۰۲۲ که ۱۴۱۷ نفر بود، بالاتر است.

در ماه جون غرق شدن یک کشتی در این مسیر جان حداقل ۸۲ نفر را گرفت که یکی از مرگبارترین حوادث از این نوع در منطقه بشمار می‌رود.

گروه

XS
SM
MD
LG