لینک های دسترسی

Breaking News

رضا پهلوی برای نخستین بار به اسراییل سفر می‌کند


رضا پهلوی، پسر محمد رضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران
رضا پهلوی، پسر محمد رضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران

رضا پهلوی، پسر محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران، که در تبعید به سر می‌برد، قرار است در هفتهٔ جاری به اسراییل سفر کند.

سفر رضا پهلوی بازتاب دهندهٔ روابط گرم پدرش با اسراییل و وضعیت خصومت کنونی میان اسراییل و جمهوری اسلامی ایران است.

رضا پهلوی روز یکشنبه گفت که در جریان سفرش به اسراییل ''پیام دوستی مردم ایران'' را انتقال می‌دهد.

او در تویتی خطاب به مردم اسراییل گفته است که "می‌خواهم مردم اسراییل بدانند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. پیوند دیرین میان دو ملت ایران و اسراییل می‌تواند دوباره برقرار شود و به هر دو ملت سود برساند."


گیلا گاملیل، وزیر استخبارات اسراییل که میزبان پهلوی است، گفته است که این مهمانش قرار است دوشنبه شب به وقت محل در مراسم یابود از قربانیان ''هالوکاست'' شرکت کند. نازی‌های آلمان در جریان جنگ جهانی دوم، حدود شش میلیون یهودی را کشتند. هالوکاست به نسل کشتی و قتل عام یهودیان اطلاق می‌شود.

خانم گاملیل افزود که پهلوی همچنین قرار است از دیوار غربی، مقدس‌ترین مکان یهودیان، بازدید کند و با نمایندگان جامعهٔ محلی بهاییان و یهودیان اسراییلی-ایرانی‌تبار ملاقات کند.

این نخستین سفر رضا پهلوی به اسراییل خواهد بود و وزیر استخبارات آن کشور از ''تصمیم شجاعانه'' پهلوی برای سفر به اسراییل ستایش کرد. خانم گاملیل گفت:‌ ''ولیعهد نماد رهبری متفاوت از رژیم آیت‌الله است و ارزش های صلح و تحمل را در مقایسه با افراط گرایانی که بر ایران حکومت می‌کنند، رهبری می‌کند.''

رضا پهلوی قبل از اینکه پدرش، محمد رضا پهلوی،‌ در سال ۱۹۷۹ میلادی کنار زده شده و تبعید شود،‌ زمانیکه ۱۷ ساله بود برای آموزش پیلوت نظامی به ایالات متحده رفت.

پهلوی که هنوز هم در ایالات متحده مسکن گزین است، خواهان ''انقلاب مسالمت‌آمیز" شده تا در نهایت این انقلاب جایگزین جمهوری اسلامی ایران شود و نظام سلطنت پارلمانی را ایجاد کند که در آن نه تنها حقوق بشر تامین شود، بلکه اقتصادی دولتی آن کشور را عصری کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۸ میلادی، نظام جدید در ایران با شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" کارش را آغاز کرد، شعاریکه روابط تهران را با جهان تغییر داد. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط میان ایالات متحده و ایران به صورت فوری متوقف نشد.

بین فبروری ۱۹۷۹ تا اوایل نومبر همان سال، دو کشور تلاش کردند تا روابط خود را به حالت عادی برگردانند. اما زمانیکه به تاریخ ۲۲ اکتوبر ۱۹۷۹، ایالات متحده به محمد رضا پهلوی، شاه مخلوع ایران، اجازۀ ورود به امریکا را داد تا در آن کشور تداوی شود، این اقدام سبب شد تا مقامات تازه به قدرت رسیدۀ جمهوری اسلامی ایران، آن را به مثابۀ یک "پلان بزرگتر امریکا" تلقی کنند— یعنی تلاش و حمایت ایالات متحده امریکا مبنی بر برگشت شاه سابق به ایران.

در نهایت در چهارم نومبر سال ۱۹۷۹ میلادی، محصلین ایرانی در تهران، بر سفارت ایالات متحده حمله ور شده و ۵۲ دیپلومات امریکایی را برای ۴۴۴ روز گروگان گرفتند و از آن به بعد، روابط دپلوماتیک میان واشنگتن و تهران قطع شد.

تا حالا معلوم نیست که آیا رضا پهلوی قادر خواهد شد تا حمایت برای برگشت به قدرت را کسب کند یا خیر. پدرش که روابط نزدیک دپلوماتیک با اسراییل داشت و از حمایت استخبارات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای) برخوردار بود، با تجمل حکمرانی می‌کرد و منتقدانش وی را به سرکوبگری مخالفان سیاسی‌اش متهم می‌کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی اسراییل را ''دشمن اسلام'' اعلام کرد و تمام روابط با این کشور را قطع کرد و ایران و اسراییل تا حالا دشمنان سرسخت همدیگر اند.

اسراییل، ایران را بزرگترین تهدید برای خود تلقی می‌کند و استدلال می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی خواهان نابودی اسراییل اند؛ از گروه‌های تندرو که مخالف اسراییل اند، حمایت می‌کند و در صدد دسترسی به سلاح هسته‌ای است. ایران، اتهامات اسراییل و ایالات متحده را تکذیب کرده و همواره ادعا کرده است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور به مقصد ساخت سلاح هسته‌ای نبوده، بلکه اهداف صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG